Izera wybrała platformę chińskiego Geely jak Polestar i Mini. Moc ponad 270 KM i zasięg 450 km
Od roku narasta medialny i społeczny szum, który piętnuje poczynania spółki tworzącej polski samochód elektryczny Izera. Wreszcie mamy przełom i dobre wiadomości. Izera wykorzysta platformę chińskiego Geely i wydaje się to być bardzo dobrym wyborem.

Ogólna atmosfera niezadowolenia. To najłagodniejsze słowa, które opisują społeczne nastroje. Minęło już trochę czasu, wydano sporo pieniędzy, a nie było namacalnego dowodu, że polski samochód elektryczny powstanie. Od gorącej premiery, którą opisywaliśmy, usłyszeliśmy dużo. Niestety więcej tego złego (jak protesty ekologów czy pożegnanie z Niemcami), co też szybko podchwyciły media, które kreowały raz słodką raz gorzką wizję przyszłości. Nie wiadomo komu ufać. Wydaje mi się, że Chińczykom w tym wypadku można!
Izera i Geely z Chin
Można śmiało i nie bez przesady powiedzieć, że Chińczycy ratują brytyjską (i nie tylko) motoryzację. Uratowali Lotusa, LEVC (te londyńskie sławne taksówki), MG i kilka innych. Kupili też Aston Martin, który potrzebował dofinansowania. Pomagają w powrocie SAAB, pomogli skierować na dobre tory Volvo i Polestar. Mają też spory pakiet akcji Mercedesa, a teraz będą z nami budować elektryczną Izera!
Zapomnijmy na chwile o tym, co złe. Właśnie przekazano nam dobre wieści. Zresztą powinniście usłyszeć to z oficjalnego komunikatu:
17 listopada 2022 r., Warszawa, Polska/Hangzhou, Chiny. Zhejiang Geely Holding Group (Geely Holding), największa prywatna chińska grupa motoryzacyjna – lider technologii – podpisał umowę licencyjną, w ramach, której udostępni ElectroMobility Poland dedykowaną dla samochodów elektrycznych platformę SEA (Sustainable Experience Architecture). Geely Holding zostaje partnerem technologicznym pierwszej generacji pojazdów EMP, wprowadzonych na rynek pod marką Izera.
Architektura SEA Geely Holding będzie wspierać polską markę motoryzacyjną w ambitnych wyzwaniach, dotyczących rozwoju lokalnego przemysłu motoryzacyjnego w obszarze elektromobilności. EMP planuje budowę gamy modelowej samochodów elektrycznych segmentu C. Pierwszym z modeli będzie SUV. Ponadto EMP ogłosił plany produkcji dwóch kolejnych modeli – kombi oraz hatchbacka, których daty wprowadzenia na rynek zostaną podane w odpowiednim czasie.
Umowa istotnie przyczyni się do popularyzacji Architektury SEA – wprowadzonej na rynek przez Geely Holding we wrześniu 2020 i będącej najbardziej zaawansowaną, w pełni elektryczną i elastyczną technologią, obejmująca zarówno elementy mechaniczne, oprogramowanie, jak i szeroki ekosystem cyfrowy. Na korzystanie z tej technologii do tej pory zdecydowały się już marki w ramach grupy Geely Holding, a marki Zeekr i Smart rozpoczęły już produkcję i sprzedaż aut opartych o platformę SEA. EMP jest pierwszą firmą spoza grupy, która będzie wykorzystywać tę technologię.
Wymienionych wyżej zasług dla obcej motoryzacji nie można przypisywać wyłącznie Geely. Firma ta ma jednak wielki wpływ na motoryzację w tej części świata. Geely jako firma przoduje na rynkach chińskich. Przoduje też w Rosji i Białorusi (gdzie ma fabrykę). Fabrykę ma też w Ukrainie. Teraz łapie za rękę również Polaków.
Daniel Donghui Li, CEO Geely Holding Group CEO, powiedział: Z dumą podpisujemy umowę licencyjną z EMP na udostępnienie wiodącej w branży architektury SEA. Jesteśmy przekonani, że ta zaawansowana platforma technologiczna pomoże EMP we wprowadzaniu na rynek najwyższej jakości produktów gwarantując ich jakość technologiczną w zakresie komponentów mechanicznych, software’u oraz skalowalności rozwiązań. Polska odgrywa ważną rolę w europejskim przemyśle motoryzacyjnym i jestem przekonany, że ta umowa umożliwi szybsze przejście na napędy elektryczne tworząc szersze możliwości gospodarcze w obszarze elektromobilności.
Piotr Zaremba, Prezes ElectroMobility Poland, powiedział: Platforma SEA idealnie wpisuje się w koncepcję Izery jako produktu. Współpraca z Geely zapewnia EMP najwyższej klasy know-how w branży, a także dodatkowe możliwości biznesowe. W dłuższej perspektywie to partnerstwo technologiczne umożliwia nam rozwój, większe zaangażowanie lokalnych dostawców oraz realizację projektu w zakładanych ramach biznesowych.
Ujawniona specyfikacja
Planowany wyniki w testach
EuroNCAP-i98 |
5 gwiazdek |
Typ napęd | RWD – tylny |
Moc, kW/hp | 200kW/272KM |
Pojemność baterii, kWh | 51/69 |
Zasięg (WLTP, km) | 340/450 |
DC Maksymalna moc ładowania, kW | 150 |
Czas szybkiego ładowania do 80% | 30 minut |
ADAS | Poziom 2 |
Droga hamowania | 37 |
Hamulce | Tarczowe wentylowane na obu osiach z elektrycznym wspomaganiem (iBooster) |
Hamulce postojowe | Elektryczny, zintegrowany w zaciskach, działający na koła tylne |
Przednie zawieszenie | McPherson |
Tylne zawieszenie | Wielowahaczowe |
Długość, mm | 4500-4750 |
Szerokość (bez lusterek), mm | 1820-1850 |
Wysokość, mm | 1500-1600 |
Źródło: Wiadomości prasowe Izera