Kiedy ostatnio kupiłeś coś w sieci? Szybkość, dostępność i wygoda, to główne cechy, dla jakich tak chętnie wybieramy zakupy internetowe. Według danych, już 8 na 10 internautów korzysta z zakupów on-line, a w 2027 roku wartość polskiego rynku e-commerce wzrośnie do 187 miliardów złotych.
Dla przedsiębiorców to jasny sygnał, że własny sklep on-line staje się już koniecznością. Znaczenia nabiera kwestia, jakich dużych nakładów wymaga założenie własnego sklepu internetowego. Ile kosztuje sklep internetowy w 2023 roku? Z jakim budżetem możemy zacząć realizować projekt www? Z jednej strony, możemy to zrobić w kwocie oscylującej wokół 15-30 tysięcy. Z drugiej wystartować ze swoim sklepem można przy budżecie wynoszącym kilkadziesiąt złotych miesięcznie.
Kierunek e-commerce
Jeżeli prowadzisz działalność stacjonarną, perspektywa bycia również „online” Twojego biznesu staje się już wymogiem. Dynamiczny rozwój rynku e-commerce sprawia, że coraz więcej firm i osób decyduje się na internetową odsłonę swojego biznesu. Coraz częściej zauważamy również sytuację w jakiej to kanał internetowy jest jedyną formą prezentacji i sprzedaży produktów.
To, co jeszcze kilka lat temu było trendem, dziś staje się koniecznością. W raporcie „E-commerce w Polsce 2022” czytamy, że już 77% internautów deklaruje, że przynajmniej już raz kupiło coś w sieci.[1] W tym kontekście niezwykle ważne jest, aby być tam, gdzie są nasi klienci, czyli w internecie. Z jednej strony łatwe wejście w świat handlu online umożliwia nam dynamiczny rozwój technologii, stwarzający niespotykane wcześniej możliwości dla biznesu. Z drugiej w tym świecie czeka wiele wyzwań i wymagań, takich jak konieczność odpowiedniego dostosowania oferty do wymagań rynku oraz stałe dopasowywanie się do nowych trendów i preferencji klientów.
Prognozy rozwoju e-commerce są obiecujące. Już zaledwie, za 4 lata, jego wartość ma sięgnąć 187 miliardów złotych.
Jesteśmy on-line
Zakupy internetowe stają się coraz bardziej popularne i coraz więcej osób decyduje się na nie za pośrednictwem sieci. Co kupujemy najczęściej? Okazuje się, że w 2022 roku najchętniej sięgaliśmy po produkty należące do jednej z 3 kategorii.
- Odzież, akcesoria i dodatki (79%)
- Obuwie (66%)
- Kosmetyki i perfumy (65%)
Okazuje się, że to właśnie szeroko pojęta moda,, jest tą kategorią zakupową, która generowała największe zainteresowanie i sprzedaż w ubiegłym roku. Dla firm z branży modowej internet jest doskonałym i zdaje się obowiązkowym kanałem sprzedaży.
Budując biznes w branży mody nie można pominąć znaczenia e-commerce. Polacy przekonali się do zakupów online, a odzież i dodatki to najczęściej kupowane produkty w internecie. W skali globalnej to właśnie branża mody ma największy udział sprzedaży w całym rynku e-commerce. Konsumenci stawiają też na rodzimą produkcję. Polskie marki często utożsamiane są z luksusem na wyciągnięcie ręki, który w dodatku jest przyjazny dla środowiska. Według raportu Klarny aż 84% osób wybierających e-zakupy ma w swojej szafie rzeczy Made in Poland. Klienci doceniają jakość polskich produkcji i rozsądne ceny, ale mają też spore wymagania co do jakości, cen i ogólnego doświadczenia zakupowego. Tym bardziej ważne jest zadbanie o profesjonalny sklep, z dobrym zapleczem technologicznym, który sprawi, że zakupy przebiegną sprawnie i będą przyjemne dla użytkownika. – Agnieszka Kowalska, Sylwia Dębicka, Polskie Marki Modowe
Dlaczego warto sprzedawać w sieci?
Perspektywa prowadzenia biznesu w sieci staje się coraz bardziej kusząca, szczególnie teraz, gdy technologie internetowe pozwalają na łatwiejsze i tańsze zakładanie sklepów internetowych, nawet bez specjalistycznej wiedzy technicznej i umiejętności graficznych. Niskie koszty uruchomienia i utrzymania takiego sklepu, a także niskie bariery wejścia na rynek sprawiają, że wielu przedsiębiorców zaczyna rozwijać taką formę sprzedaży. Jednak aby odnieść sukces w e-commerce, niezbędne jest odpowiednie przygotowanie, strategia i oferta odpowiadająca potrzebom rynkowym.
Rozwijanie biznesu to proces ciągłej adaptacji. Każdy dzień to nowe wyzwania, zmieniające się trendy i wymagania rynku. Obecnie konkurencja jest ogromna, a trendy i preferencje klientów zmieniają się coraz szybciej. Dlatego ważne jest, aby być na bieżąco z tym, co dzieje się na rynku, jakie pojawiają się nowe potrzeby i jakie są oczekiwania klientów. Jednocześnie, nie powinniśmy zapominać o naszej pasji, jaka stanowi nie tylko motywację, ale także klucz do tworzenia wyjątkowych rozwiązań. Połączenie obserwacji rynku i pasji może prowadzić do sukcesu i przynosić korzyści zarówno naszym klientom, jak i naszej firmie. – Łukasz Chrząszcz, niepoddawajsie.pl
Niskie bariery wejścia
Chcesz wejść do świata on-line, ale masz obawy? Wydaje Ci się, że budżet jakim musisz dysponować to wydatek rzędu kilku lub kilkunastu tysięcy złotych? Otóż niekoniecznie. Jeśli chcesz prowadzić sklep internetowy, wcale nie musisz posiadać pokaźnego wkładu finansowego na początek.
W przeciwieństwie do sklepów stacjonarnych, gdzie musisz płacić za wynajem lokalu, wyposażenie i ochronę, aby rozpocząć sprzedaż w internecie potrzebujesz tylko własnej domeny, hostingu i platformy do prowadzenia sklepu.
Jeśli chcesz założyć sklep internetowy, masz kilka dostępnych możliwości technologicznych.
Wybór odpowiedniej platformy zależy od kilku czynników, takich jak skala biznesu, potrzeby funkcjonalne, umiejętności techniczne i koszty. Warto przeprowadzić analizę i porównać różne opcje, aby wybrać tę, która najlepiej odpowiada Twoim potrzebom.
Koszt sklepu internetowego
Czy uruchomienie sklepu internetowego wymaga dużych nakładów finansowych? Ile kosztuje sklep internetowy? Odpowiedź na to pytanie zależy od wielu czynników. Koszty założenia i prowadzenia sklepu internetowego są uzależnione od tego, jaką wybierzemy platformę. Jej wybór natomiast uzależniony jest od tego, jakie posiadamy umiejętności i doświadczenie. Musimy także określić założenia biznesowe naszego projektu. Na ogół, założenie sklepu internetowego wymaga inwestycji w wysokości od 15 do nawet 30 tysięcy złotych, ale istnieją również sposoby, aby to zrobić przy niższym koszcie – korzystając z gotowego rozwiązania typu SaaS w wersji abonamentowej. Jest to już możliwe przy minimalnym budżecie w wysokości od kilkudziesięciu złotych miesięcznie.
Wybór platformy
Na rynku znajdziemy wiele dostępnych opcji. Wśród nich można wyróżnić oprogramowania typu SaaS, open source oraz sklepy dedykowane.
Sklep typu SaaS
Rozwiązanie typu SaaS (Software as a Service) to najszybszy i najprostszy sposób na uruchomienie sklepu online. Z punktu widzenia potrzebnych umiejętności jest to także najbardziej intuicyjna platforma pozwalająca zacząć sprzedawać w sieci osobom nie posiadającym kompetencji technicznych. Mówiąc o SaaS, mówimy o gotowym rozwiązaniu, udostępnianym w wersji abonamentowej. To oznacza, że płacisz regularnie za jego użytkowanie, zamiast wydawać duże sumy na tworzenie sklepu od podstaw. Dlatego też koszt wdrożenia takiego sklepu zależy przede wszystkim od wybranej opcji abonamentowej i funkcjonalności, jakiej będziesz potrzebować.
W przypadku rozwiązań SaaS, otrzymujesz wszystko, co jest potrzebne do założenia sklepu internetowego. Rozwiązanie jest idealne dla tych, którzy chcą szybko i łatwo rozpocząć swoją przygodę z e-commerce, a jednocześnie nie posiadają specjalistycznej wiedzy technicznej. Platformy SaaS dostarczają gotowe narzędzia i infrastrukturę, jaką można szybko i łatwo skonfigurować, bez potrzeby angażowania webdeveloperów.
Przykładem rozwiązania typu SaaS jest _Stores, Dedykowane jest ono osobom, które chcą szybko i łatwo i bez dużych nakładów finansowych na start zacząć sprzedawać w sieci. Wybierając tę usługę, otrzymujesz hosting, domenę, certyfikat SSL, kreator i intuicyjny panel. Ponadto zyskujesz niezbędne dokumenty i integracje do prowadzenia działalności. Pakiet zaczyna się już od 19 zł netto miesięcznie.
Sklep na open source
Kolejnym sposobem na założenie sklepu internetowego jest wybór modelu open source.
To rozwiązanie, jest dostępne publicznie i bezpłatnie, co oznacza, że sklep internetowy jest rozwijamy w oparciu o otwarty kod źródłowy. Dzięki temu możesz zbudować, a następnie rozwijać swój sklep w oparciu o indywidualne preferencje. Pamiętaj jednak, że w przypadku tego typu rozwiązań konieczna jest samodzielna instalacja i konfiguracja sklepu. To już wymaga odpowiedniej wiedzy technicznej. Ponadto, pomimo, że rozwiązanie jest bezpłatne, to jednak utrzymanie i rozwijanie sklepu opartego na open source wymaga nakładów finansowych. Do popularnych rozwiązań open source dla e-commerce należą m.in. WooCommerce i PrestaShop.
W odróżnieniu od rozwiązań typu SaaS, sklep oparty na open source wymaga samodzielnego zadbania o instalację, infrastrukturę, utrzymywanie oraz rozwój. Decydując się na indywidualne uruchomienie sklepu, musisz posiadać wiedzę i umiejętności techniczne w zakresie HTML i CSS lub zlecić zadania w tym zakresie zewnętrznej firmie lub freelancerowi.
Ile kosztuje sklep internetowy założony na open source? Licencje otrzymujesz bezpłatnie. Koszty, jakie poniesiesz związane są z przygotowaniem odpowiedniej infrastruktury pod jego wdrożenie i funkcjonowanie. Ponadto, musisz pamiętać także o kosztach związanych z opłatą za hosting i rejestracją domeny. Dodatkowo, w zależności od potrzeb biznesowych, nowe funkcjonalności czy integracje oznaczają konieczność doinstalowania odpowiednich wtyczek czy modułów, co pociąga za sobą dodatkowe koszty.
Sklep na zamówienie
Najbardziej autonomicznym i elastycznym rozwiązaniem jest sklep dedykowany, gdzie całkowicie korzystasz z oprogramowania, zbudowanego od podstaw. Często możemy się spotkać z określeniem usługi sklepu na zamówienie. Taki sklep powstaje w oparciu o indywidualnie napisany kod, tworzony pod konkretny e-commerce. W zamian za elastyczność musisz liczyć się jednak z ogromnymi kosztami na początek.
Te zaczynają się od kilkudziesięciu tysięcy złotych i zależą od wielu czynników, takich jak wielkość sklepu, stopień rozbudowania (np. złożoność projektu, potrzebne funkcjonalności), technologia, integracje z systemami płatności i firmami kurierskimi, a także personalizacja szablonu oraz usługi dodatkowe, np. optymalizacja SEO. Do ceny oprogramowania trzeba dodać koszty rejestracji domeny internetowej i wykupienia hostingu, na jakim sklep będzie utrzymywany. Dodatkowo, każda zmiana lub dodanie nowej funkcjonalności wymaga ingerencji w kod, co oznacza dodatkowe koszty.
Ile kosztuje założenie sklepu internetowego w 2023 roku? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Ważne jest jednak to, że nie zawsze wiąże się to z posiadaniem ogromnego budżetu na start. Koszty w dużej mierze uzależnione są od tego, na jakim etapie rozwoju jest Twój projekt, jakie umiejętności posiadasz i jakie założenie biznesowe chcesz realizować. Sprawdź nasz artykuł, jaki być może ułatwi Ci podjęcie decyzji.
Artykuł sponsorowany, dostarczony przez zewnętrznego partnera.