Projekt głośników, które IKEA stworzyła przy współpracy z Sonos, to jeden z projektów, które rozpala moją wyobraźnię. W końcu jestem fanem zarówno IKEA, jak i od niedawna marki Sonos, o której sporo pisałem na DailyWeb. Rykoszetem zobaczyłem informację o zmianie logo IKEA, więc nie mogłem nie kliknąć. Tacy giganci, raczej stronią od częstych zmian swoich znaków rozpoznawczych, no i nic dziwnego, to ogromny koszt i wyzwanie organizacyjne. A jednak IKEA to zrobiła. Zmienili swoje logo, ale tylko trochę.

Nowe logo IKEA

To najlepsze określenie: zmienili, ale tylko trochę. Znamy jednak z historii podobne zmiany, a na przykład przytoczę zmianę logo Facebooka, gdzie jedyną zmianą była literka 'a’ i kilka drobnych odstępów między literami. IKEA ich pobiła, zmienili jeszcze mniej, ale tylko na pierwszy rzut oka.

ikea nowe logo

No i jak wrażenia? Otóż jeśli dobrze się przyjrzeć, to pierwsze co się rzuca w oczy, to że wciągnęli popularną R-kę od praw autorskich do żółtej elipsy. Kolory też jakby takie bardziej twarzowe. Czy na tym koniec? Okazuje się, że nie. Same fonty także się nieco zmieniły, co świetnie prezentuje gif, przygotowany przez serwis Brand New:

ikea 2019 logo before after animation

Co ciekawe, dopiero przy nałożeniu obu napisów okazuje się, że zmiany są bardziej rozległe niż widać na pierwszy rzut oka. Krótko mówiąc, typografia nieznacznie powiększona, plus dodatkowo nieznacznie została powiększona żółta elipsa.

Ciężko oceniać zmiany, bo właściwie niewiele tu do oceny. To, co mnie jednak najbardziej zastanawia, to koszt zmian. Przy tak ogromnej skali biznesu, jaki prowadzi IKEA, są to pewnie miliony dolarów i jeszcze większe wyzwania organizacyjne.

Jestem pewien, że powstał w strukturach wielki zespół, którego zadaniem będzie tylko przejście tej zmiany logotypu tak sprawnie, jak tylko się da. Wcale się nie zdziwię, jeśli dodatkowo potrwa to lata. Dla mnie jako dla etatowego project managera – świetnie byłoby zobaczyć roadmapę takiego projektu, na pewno wygląda imponująco!