Żebyśmy na łamach DailyWeba pisali o motoryzacji i to tej klasycznej, nie elektrycznej, musi się zadziać coś naprawdę ciekawego. I moim zdaniem coś takiego właśnie się zadziało, przynajmniej dla miłośników designu, takich jak ja. Hyundai reanimował bowiem swój prototyp Pony Coupe, zaprojektowany przez samego Giorgetto Giugiaro.

Giorgetto Giugiaro, urodzony we Włoszech w 1938 roku, jest uznawany za jednego z najbardziej wpływowych projektantów samochodowych w historii. Przez całą swoją karierę współpracował z renomowanymi firmami motoryzacyjnymi, projektując ikoniczne modele, takie jak Volkswagen Golf, Maserati Ghibli i DeLorean DMC-12. Jego niezwykłe zdolności do połączenia estetyki, funkcjonalności i innowacji sprawiły, że jego projekty nadal inspirują kolejne pokolenia projektantów samochodowych, a Giugiaro stał się prawdziwą ikoną przemysłu motoryzacyjnego. Giugiaro miał także epizody w… projektowaniu aparatów Nikona!

Pony Coupe Concept wraz z jego twórcą

Hyundai Pony Coupe

W 1974 roku, kiedy Hyundai Motor Company znajdował się jeszcze we wczesnych latach produkcji pojazdów, kierownictwo firmy zleciło Giorgetto Giugiaro, zaprojektowanie, wykonanie planów i zbudowanie pięciu prototypów, z których jeden był coupe. W trakcie projektowania i prototypowania Hyundai postanowił pokazać Pony i Pony Coupe na targach motoryzacyjnych w Turynie w 1974 roku, aby promować debiut marki na światowym rynku.

Dzięki wyjątkowej estetyce, Pony Coupe mógł być przełomowym modelem swoich czasów.  Czerpiący wiele z tego modelu koncepcyjnego DeLorean DMC-12 pojawił się bowiem na rynku dopiero dwa lata później. Niestety z powodu niesprzyjających globalnych warunków ekonomicznych pod koniec lat 70., model, który mógł być pierwszym sensacyjnym samochodem sportowym Hyundaia, nie mógł wejść do produkcji masowej i jako koncept przeszedł do historii.

Pony Coupe Concept

Nadwozie koncepcyjnego Pony Coupe przypominające origami charakteryzuje się płynnymi geometrycznymi liniami, elegancką linią dachu, czystymi, pozbawionymi ozdób powierzchniami, proporcjami dodającymi dynamiki i wyjątkowym kształtem słupka B. Jego „coda tronca” (tzw. odcięty ogon) ma wąską klapę, która zapewnia dostęp do tylnej części samochodu. Samochód do dziś wygląda dość futurystycznie, więc możemy się domyślać, jakie wrażenie robił w 1974 roku.

Hyundai zwrócił się do nas, aby rozpocząć kompletne przeprojektowanie modelu, ale nie mieli dużego doświadczenia. Na początku byłem sceptyczny, ponieważ nie znałem wtedy Hyundai Motor. Wszyscy byliśmy pod wrażeniem pasji i zaangażowania inżynierów Hyundaia. Byli bystrzy, ciekawi, otwarci i niezwykle chętni do nauki. Natychmiast przyjęli metody pracy, które były dla nich nowe. Poświęcili się, by zrobić dobre wrażenie – dla firmy i swoich partnerów. Jestem dumny i zaszczycony, że mogę być świadkiem, jak ta firma ewoluowała od naszego pierwszego spotkania – Giorgetto Giugiaro

Minimalistyczne wnętrze prezentuje kultową estetykę, podkreślając konstrukcję typu monocoque i zawieszoną w powietrzu architekturę, zorientowaną na kierowcę. Jednoramienna kierownica i dwukolorowe, wąskie fotele kubełkowe wzmacniają futurystyczną estetykę lat 70.

Być może samochód w środku nie robi już takiego wrażenia, choć nie da mu się odmówić pewnego uroku, jednak pamiętajmy, że w 1974 roku byliśmy trzecią drużyną świata w piłce nożnej. Poza piłkarskim odniesieniem, które ma udowodnić, że mówimy o czasach, gdy po ziemi chodziły mamuty, warto wspomnieć, że zaledwie dwa lata wcześniej do produkcji trafiła Syrena 105, wyglądająca przy Hyundaiu jak staruszka.

Wnętrze Pony Coupe z 1974

Hyundai odrestaurował Pony Coupe, bo może. Szkoda tylko, że podobnie jak w przypadku Grandeur EV nie zdecydowano się na dodanie mu elektrycznego wnętrza, zwłaszcza że przecież producent pokazywał już elektryczny samochód koncepcyjny, inspirowany właśnie modelem Pony Coupe. Mimo wszystko jest to super ciekawostka i miło, że firma postanowiła ożywić jeden ze swoich legendarnych konceptów.

Hyundai Grandeur EV to niesamowity restomod prosto od producenta, który przeniesie nas w rok 1986