Łączna wartość polskiego rynku e-commerce ma sięgnąć 162 mld zł w 2026 roku, a firma konsultingowa PwC prognozuje średnioroczny wzrost na poziomie 12%. Nic zaskakującego: przecież sami coraz częściej płacimy rachunki, kupujemy wakacje, części do auta czy karmę dla zwierzaków przez internet.

Obserwujemy wiele biznesów, które poszerzyły bądź całkowicie przeniosły swoją aktywność do sieci. Podejmując podobną decyzję, szukasz rozwiązania hostingowego, które zrozumie wyzwania z jakimi mierzysz się każdego dnia. Twój cel jest oczywisty – szybka i bezawaryjna strona, która przyniesie oczekiwaną konwersję dla sklepu. Być może słyszałeś dużo dobrego o hostingu PrestaShop i chciałbyś dowiedzieć się więcej na jego temat. Jeśli tak, to dobrze trafiłeś. Sprawdźmy, czym on się różni od standardowego rozwiązania i czy rzeczywiście musisz go mieć, jak przekonują dostawcy? Rozpracujmy ten temat razem.

Ten artykuł powstał z myślą o:

  • właścicielach e-commerce, poszukujących rozwiązania, dającego więcej korzyści,
  • osobach pragnących bezpieczeństwa przy wprowadzaniu zmian w sklepie,
  • wszystkich tych, którzy chcą zwiększyć konwersję.

PrestaShop. Garść statystyk

E-commerce to jedna z najbardziej dochodowych branż. Jego wartość globalna w 2021 roku osiągnęła wartość 4,9 biliona dolarów, a w samej Polsce w 2021 roku sięgnęła 100 miliardów złotych.[1] Rewolucja, którą obserwujemy w przeciągu ostatnich lat jest widoczna w statystykach. Dziś już blisko 80% użytkowników sieci dokonuje zakupów on-line.[2]

Nic więc dziwnego, że wielu z nas, zamierza przenieść swoje usługi do sieci. Tylko na samym silniku PrestaShop, działa przeszło 720 657 tysięcy sklepów internetowych plasując go na drugim miejscu, pod względem najczęściej wybieranych platform e-commerce.[3] Według naszych cyklicznych badań, w Polsce na preście funkcjonuje blisko 25 tysięcy sklepów.

PrestaShop statystyki
Statystyki PrestaShop w Polsce i na świecie

 

Czy mój sklep potrzebuje dedykowanego hostingu PrestaShop?

Hosting, obok domeny i SSL to podstawowa rzecz, którą musisz posiadać nim rozpoczniesz sprzedaż w sieci. To jakie rozwiązanie wybierzesz nie jest bez znaczenia. Zależy Ci przecież na konwersji. To, na ile szybko działa Twoja strona i na ile wydajny jest sklep –  decyduje o jej wyniku.

Zastanawiałeś się po ilu sekundach opuszczasz witrynę, jeśli ta nie działa poprawnie? Wg. badań przeciętny użytkownik robi to po 3 sekundach. Szybkość witryny nabiera szczególnego znaczenia, gdy liczba produktów, które oferuje sklep przekracza kilka tysięcy. Klientowi zależy na szybkim wyświetleniu strony, a właścicielowi sklepu na rozwiązaniu, które udźwignie tę ilość. Oczekujesz wydajnego rozwiązania. Czy hosting PrestaShop wesprze Cię w działaniu?

Hosting PrestaShop a klasyczny hosting

Założenie jest proste – Twój sklep na PrestaShop ma być zauważalnie szybki i wydajny. Co prawda, podstawowe wymagania systemowe platformy jest w stanie spełnić większość rozwiązań hostingowych dostępnych na rynku. Nie jest to nic ponadto, z czym nie byłby w stanie sobie poradzić tradycyjny hosting.

Wymagania systemowe PrestaShop:

  • serwer internetowy: Apache 2.2+, Nginx
  • minimalna wersja PHP 7.1 wzwyż
  • MySQL 5.6+ z utworzoną bazą danych
  • FTP [4]

Jeżeli tradycyjny hosting sobie z tym radzi, to po co to zmieniać? Szukając rozwiązania dla swojego sklepu, zwracamy uwagę na parametry, które wpływają na jego wydajność i bezpieczeństwo dla użytkowników, a także bierzemy na warsztat potrzeby biznesowe i prognozy rozwoju dla projektu. Właściciele e-commerce oczekują od swoich sklepów, że będą szybkie, wydajne i bezpieczne. Na rynku większość dostępnych rozwiązań posiada wystarczające parametry dla uruchomienia sklepu. Natomiast, to jak radzi sobie z powyższymi zagadnieniami jest już indywidualne.

Co się liczy dla twórców i deweloperów sklepów internetowych?

Punktem wyjścia tworzenia dedykowanego hostingu PrestaShop powinien być rynek. Aby lepiej zrozumieć wyzwania, z jakimi mierzą się deweloperzy, zapytaliśmy ich o czynniki, którymi kierują się szukając rozwiązania hostingowego. Co najczęściej wskazywali? Przede wszystkim krótki czas ładowania witryny oraz automatyczne kopie zapasowe.

co sie liczy dla tworcow stron i sklepow 2

Jak wybrać hosting PrestaShop?

Na rynku znajdziemy co najmniej kilkanaście rozwiązań, które w swym opisie mają informacje “hosting dedykowany PrestaShop”. Chcemy Ci dzisiaj pokazać na co zwracać uwagę w kontekście wcześniej wymienionych kwestii przez deweloperów. Zróbmy to na przykładzie produktu dostępnego w naszym portfolio.

Niedawno jako cyber_Folks zostaliśmy partnerem technologicznym PrestaShop. Od lat angażujemy się w rozwój e-commerce, w tym rozwiązania hostingowego dedykowanego tej platformie e-commerce. Zdajemy sobie sprawę z czym mierzysz się każdego dnia. Dlatego Hosting PrestaShop od cyber_Folks to integracja elementów ważnych z punktu widzenia każdego biznesu online.

Szybkość ma znaczenie

Szybkość ma znaczenie. Dlatego postawiliśmy na serwery z 48-wątkowymi procesorami z macierzami opartymi na ultra szybkich dyskach SSD NVMe. Autorska technologia cyber_Boost pozwala przyśpieszyć sklep nawet do 5 razy!

 

No dobrze, ale jak to wygląda w praktyce? Wzięliśmy pod lupę testowy sklep z blisko 20 tysiącami produktów i zbadaliśmy jego działania na naszym hostingu oraz dwóch standardowych rozwiązaniach. Z testu wynika, że czas skrócenia jego wczytywania może zostać skrócony nawet o 90%. Osiągnął on wartość poniżej sekundy, podczas gdy jeden z nich zanotował czas powyżej 7 sekund.  W przypadku e-commerce, to naprawdę dużo!

czas wczytywania witryny
Porównanie czasu wczytywania sklepu na hostingu PrestaShop i tradycyjnych rozwiązaniach
Przyśpieszenie dzięki REDIS

Redis dostępny w hostingu PrestaShop to mechanizm przechowywania danych w pamięci RAM. Jego zadaniem jest cacheowanie danych, które wpływa na ich odczyt i ogranicza operacje bazodanowe.

Jak to działa? W momencie, gdy po raz pierwszy użytkownik przegląda stronę wykonywane są zapytania do bazy danych, których wyniki są zapisywane w Redisie. Kolejny użytkownik wchodzący na stronę otrzyma odpowiedź serwera znacznie szybciej ponieważ serwer pobierze ją bezpośrednio z Redisa, czyli z pamięci podręcznej, bez konieczności połączenia się z bazą danych.

Kopie zapasowe 6x dziennie

Twój sklep ma sprzedawać. Jednak jesteśmy tylko ludźmi. Czasami jeden błąd może nas sporo kosztować, a to realne straty dla biznesu. Niespodziewana awaria, błędy produkcyjne mogą spowodować niedostępność sklepu. Każda minuta, w której sklep nie działa poprawnie, to strata dla Ciebie. Z taką sytuacją mierzył się w 2015 roku Amazon. Wówczas 13 minut niedostępności usług, kosztowało sklep 2,5 miliona dolarów.[5]

W hostingu PrestaShop uwzględniliśmy aspekt bezpieczeństwa. Co prawda, w rozwiązaniach dostępnych na rynku backup danych jest już standardem, ale to co jest odmienne to ich częstotliwość, czas przechowywania oraz sposób w jaki dane zostają przywrócone. Właśnie dlatego, kopię zapasową danych robimy co 4 godziny i przechowujemy do 28 dni wstecz. Backup wykonywany 6 razy dziennie da Ci pewność, że w przypadku gdy dotknie Cię awaria, jej skutki będą zminimalizowane. Co więcej, kopię danych możesz samodzielnie przywrócić z panelu.

Potrójna zapora WAF

Dynamiczny rozwój sektora e-commerce to jednocześnie większa liczba zagrożeń, którym może podlegać sprzedaż w sieci. Badania pozostają bezlitosne. Domeny internetowe padają ofiarami licznych ataków. Posiadając sklep we własnej domenie, już na etapie wyboru hostingu zwróć uwagę jakie zabezpieczenia stosuje operator.

statystyki domeny internetowe

Hosting PrestaShop w cyber_Folks posiada potrójną ochronę WAF (Web Application Firewall), której zadaniem jest skanowanie przychodzącego ruchu na Twój sklep. Jeżeli system zdiagnozuje podejrzane wzorce – zablokuje ruch. Przykładowo, jeżeli sklep zanotuje atak spamerski, ochrona WAF pozwala na budowanie współdzielonych list niebezpiecznych adresów IP. To oznacza, że wykrywając taki atak choćby na jednej stronie, wszyscy z ochroną WAF będą przed nim chronieni.

Zauważalna oszczędność

Projektując autorski moduł cyber_boost, wzięliśmy pod uwagę mix komponentów, które przełożą się nie tylko na szybkość Twojego sklepu, ale także na realną oszczędność. To choćby moduł, który sprawia, że Twoje grafiki będą konwertowane automatycznie na format webp. To pozwoli klientowi szybciej uzyskać dostęp do interesujących go produktów. Ponadto, ustawienia dla Twojego sklepu oraz baz danych są zoptymalizowane automatycznie. Nie musisz płacić za instalację pluginów. Wszystko masz w jednym miejscu.

R E K L A M A

Zatem, hosting PrestaShop? Kiedy go wybrać?

Hosting PrestaShop to klasyczne rozwiązanie rozwinięte pod kątem wymagań e-commerce. Na uwagę zasługują parametry dotyczące kwestii wydajności, szybkości i bezpieczeństwa. Czy Twój sklep go potrzebuje? Jeżeli liczba produktów w sklepie internetowym rośnie, Twój sklep notuje coraz większy ruch, powinieneś rozważyć wybór dedykowanego rozwiązania. Zauważalna szybkość sklepu, możliwa m.in  dzięki technologii Redis, zwiększone parametry bezpieczeństwa poprzez 6-krotnie wykonywany backup danych dziennie oraz obecności potrójnej ochrony WAF pozwolą na jego bezpieczny rozwój. Wydajna praca serwera to zarazem więcej konwersji dla Twojego sklepu.


Źródło:
[1] Statista
[2] Raport Gemius E-commerce w Polsce 2021
[3] Statystyki builth with
[4] PrestaShop
[5] Fotc
[6] cyberFolks
Raport PwC