Gry mobilne, mimo dużej popularności i rzeszy odbiorców, zaczynają odnotowywać spadki przychodów w USA. Większość gatunków została nimi dotknięta już w pierwszej połowie 2022 roku. Jedynymi wyjątkami są tutaj Arcade i Tabletop, które w przeciwieństwie do reszty, mogą pochwalić się znacznym wzrostem.

Pierwsza połowa roku 2022 nie była zbyt obiecująca dla pozostałych gatunków gier. W Stanach Zjednoczonych branża odnotowała wyraźne spadki w liczbie pobrań, jak i wydatków, na jakie gracze przekazują swoje środki w tytułach.

Gry mobilne w USA: Nieprzychylna pierwsza połowa

Rynek „spadł” aż o 9.6% przychodów rok do roku do 11,4 miliarda dolarów, według danych z Sensor Tower. Porównując pierwszą połowę roku 2021 z pierwszą połową roku 2022, wzięto pod uwagę 14 głównych gatunków gier mobile.

Mając na uwadze wydarzenia na świecie, można zrozumieć, skąd owe straty się biorą. Inflacja, pandemia i rosnące koszty życia to tylko niektóre z czynników, które wpływają na to, iż gracze ostrożniej sięgają po portfele.

Z pewnością też znajdzie się spora część osób, które po miesiącach spędzonych w izolacji wolą teraz przywrócić swoje życie towarzyskie do normy, zamiast spędzać czas przed ekranami komputerów czy smartfonów. Sam zauważyłem, że większość tytułów, które z przyjemnością od czasu do czasu ogrywałem na sprzęcie mobilnym, są od dłuższego czasu nieużywane.

Gry mobilne

Kto stracił przychody

Gry zręcznościowe, są jednym z dwóch gatunków, które nie zostały dotknięte przez spadki, a wręcz zyskały one znaczne przychody. Gracze wydali tutaj o 14,8% więcej (rok do roku), co daje około 176 milionów dolarów. Tutaj możemy wyróżnić TOP 3 produkcje, które zapewniły temu segmentowi zysk:

  1. Clawee studia Gigantic, które wygenerowało zysk 16.5 miliona dolarów
  2. Gold&Goblins od AppQuantumPublishing
  3. Idle Mafia od Century Games

Zaraz po grach Zręcznościowych, przychód odnotował także gatunek Tabletop. Wzrósł on o około 1% rok do roku, do blisko 388,8 miliona dolarów. Wszystkie pozostałe odnotowały jedynie spadki.
Ciekawym może się tu okazać fakt, że największą kategorią pod względem wydatków okazały się Puzzle (wyniosły one bowiem 2,3 miliarda dolarów, co oznacza spadek 8,8% rok do roku). Tuż po nich miejsce na podium zajęły Kasyno (2,2 miliarda dolarów) oraz Strategie (2 miliardy dolarów).

Gry mobilne

Jeżeli weźmiemy pod uwagę drugą połowę 2022 roku, zręcznościowe tytuły nie wypadły ze swojego strumienia popularności, i dalej są najszybciej rosnącym gatunkiem, jeżeli chodzi o przychody. Hypercasual zajmuje drugie miejsce (2,3% wzrostu wydatków graczy do 27,3 miliona dolarów), a gry wyścigowe spadły o 38%.

Liczba pobrań

W tej kategorii królem okazały się gry akcji, które były najszybciej rosnącym gatunkiem w przypadku ilości pobrań (wzrost o 5,4% rok do roku do 54,7 milionów). Numerem jeden, jeżeli chodzi o produkcje, które przyczyniły się do takiego wyniku okazał się tutaj Genshin Impact od Mihoyo (2,3 miliony pobrań). Po piętach Genshinowi deptał Galaxy Attack: Space Shooter studia Rocket Go Global oraz zajmujący 3 miejsce: Galaxy Attack: Alien Shooter.

Gry mobilne

Gry o tematyce sportowej nie zyskały ani też nie straciły nic, porównując pierwsze połowy lat 2021 i 2022. Zatrzymały się one na 66 milionach pobrań. Największe straty poniosły tutaj Hypercasual, Zręcznościowe oraz Kasyno, które zajmują sam spód tabeli.

Tymczasem, druga połowa 2022 roku w porównaniu pierwszej ukazuje nam aż 6 gatunków niedotkniętych spadkami. Są nimi w odpowiedniej kolejności: Strzelanki, Zręcznościowe, RPG, Sportowe i Puzzle. Szósty gatunek, czyli Symulacje nie odniosły żadnych spadków, lecz nie mogą też pochwalić się wzrostem ilości pobrań. Królem, jeżeli chodzi o tytuły, które przyczyniły się do panowania strzelanek, jest Apex Legends Mobile studia Electronic Arts.

Gry mobilne

Jak możemy zauważyć, spadki na rynku USA są spore. Twórcy musieli borykać się z problemami globalnymi, co znacznie wpłynęło na liczbę pobrań, jak i na sumę wydawanych przez graczy pieniędzy. Powody mogą być różne, od zwykłej chęci powrotu do aktywności na świeżym powietrzu wśród odbiorców, po utrudnioną i wydłużoną produkcję nowych aktualizacji czy produktów w związku z pandemią.

Osobiście staram się ostatnimi czasy jak najmniej czasu spędzać przed ekranem smartfona. Jeżeli mam już ochotę w coś zagrać, wolę usiąść do komputera czy konsoli. Przez czas kwarantanny wystarczająco nagrałem się w tytuły mobilne i przyszła pora na odpoczynek, szczególnie że w tytuły, takie jak, chociażby Genshin, mogę spokojnie grać na bardziej przystosowanym do moich preferencji sprzęcie.

Obecnie nie czuję również powiewu świeżości w grach mobilnych. Branży przydałoby się coś nowego, co przyciągnęłoby z powrotem uwagę w kierunku smartfonów. Z racji, iż są wakacje, wspominam czasy ukazania się Pokémon GO, które odwiedzam od czasu do czasu. Pamiętam jakie emocje ów tytuł wywołał w czasie swojej premiery w 2016 roku i stwierdzam, iż brakuje mi czegoś nowego, co zachęciłoby mnie i moich znajomych do używania technologii podczas spędzania czasu na świeżym powietrzu. Mam oczywiście na myśli sektor rozrywki, gdyż do spraw codziennych smartfon wciąż sprawuje się świetnie. Z pewnością gracze nie pogardziliby powiewem świeżości w tym kierunku.

Chińskie smartfony kosztujące mniej niż 700 złotych będą zakazane? Xiaomi i realme w tarapatach

Autor: Piotr Rochna