28.03.2024 18:00

Google zaobserwowało wykorzystanie 97 unikalnych luk zero-day

Nowy raport Google przygotowany przez TAG (Grupa Analizy Zagrożeń Google) i Mandiant analizuje luki zero-day aktywnie wykorzystywane w 2023 roku i przedstawia zalecenia dotyczące zabezpieczenia ekosystemu.

GOOGLE ADS

Pojęcie Zero-day odnosi się do tego, jak długo twórcy danego programu lub producenci oprogramowania zabezpieczającego wiedzą o luce w zabezpieczeniach danego programu. Dostawca oprogramowania może lub nie może być świadomy luki w zabezpieczeniach i nie są dostępne żadne publiczne informacje o tym ryzyku. Luki w zabezpieczeniach zerowym dniem często mają wysoki poziom ważności i są aktywnie wykorzystywane.

Jak możemy przeczytać na stronie producenta oprogramowania antywirusowego Avast, są dwa rodzaje ataków zero-day. Luka zero-day to luka w zabezpieczeniach programu lub przeglądarki. Exploit zero-day to atak cyfrowy, który wykorzystuje lukę zero-day w celu zainstalowania na urządzeniu złośliwego oprogramowania (malware).

Duży wzrost luk zero-day

Copy of 328800144.Year in Review.width 1000.format webp

Google opublikowała dziś swój piąty coroczny przegląd luk zero-day. W 2023 r. Google zaobserwował 97 luk typu zero-day wykorzystywanych na w środowisku produkcyjnym. To o ponad 50 procent więcej niż w 2022 roku, ale wciąż mniej niż w 2021 roku, kiedy to odnotowano ich 106.

W raporcie „We’re All in this Together: A Year in Review of Zero-Days Exploited In-the-Wild in 2023”, opublikowanym dzisiaj, Google przygląda się szerzej tej przestrzeni oraz dzieli się zaleceniami dla innych. TAG i Mandiant połączyły swoją wiedzę, aby przeanalizować zero-days, które były aktywnie wykorzystywane zarówno przeciwko platformom i produktom użytkowników końcowych (np. urządzeniom mobilnym, systemom operacyjnym, przeglądarkom i innym aplikacjom), jak i technologiom korporacyjnym, takim jak oprogramowanie zabezpieczające i urządzenia.

Miliony kodów bezpieczeństwa 2FA z Google, WhatsApp, Facebook czy TikTok wyciekły do sieci

Miliony kodów bezpieczeństwa 2FA z Google, WhatsApp, Facebook czy TikTok wyciekły do sieci

Forbes odkrył wyciek milionów kodów bezpieczeństwa 2FA do takich serwisów jak Google, WhatsApp, Facebook czy TikTok. Eksperci ds. bezpieczeństwa odradzają używanie wiadomości SMS jako kodów uwierzytelniania dwuskładnikowego ze względu na…

Analiza wykazała, że spośród 58 ataków typu zero-day, dla których można było przypisać motywację podmiotu stanowiącego zagrożenie, szpiegostwo było głównym motywem 48 z tych luk. Dodatkowo osiem luk zero-day dotyczyło przeglądarki Chrome, a 11 Safari. Windows zajmuje przewodnią pozycję w pierwszej piątce, z 17 wykorzystanymi lukami zero-day, w porównaniu z 13 w poprzednim roku.

Wszystkim, którzy tworzą swoje aplikacje czy inne narzędzia webowe serdecznie polecam zapoznać się z raportem. Być może znajdziecie tam wskazówki, które pomogą zabezpieczyć Wasze rozwiązania.