Google mocno stawia na UX i pokazuje to w najnowszej odsłonie swojego serwisu reklamowego. Wersja beta nowego programu AdSense jest skierowana na razie do wąskiego grona wydawców uczestniczącym w programach AdSense i AdMob.

Jeśli wierzyć treści zaproszenia do skorzystania z wersji testowej, Google chce w ten sposób nagrodzić tych wydawców, którzy dotąd wykazywali w swojej działalności podejście „user first”, czyli oferowali swoim użytkownikom wysoką jakość doświadczenia na stronie. Miernikiem w tym przypadku były 3 czynniki: szybkość ładowania strony, odpowiednie rozłożenie reklam na stronie, a także wskaźnik satysfakcji użytkowników z wyświetlanych reklam. Wydawcy, którzy wykazali się najlepszymi wynikami w tych trzech kwestiach, otrzymali dostęp do nowych funkcjonalności w programie Adsense, a także pierwszeństwo w dostępie do nowych formatów reklamowych.

Więcej za mniej

Celem nowego programu jest znalezienie nowego sposobu na zwiększenie zysków wydawców przy stosowaniu mniejszej liczby, ale bardziej efektywnych reklam. Przysłużyć się temu mają wyspecjalizowane narzędzia targetowania i personalizowany przekaz reklamowy skierowany przede wszystkim do użytkowników posiadających konto Google (czyli de faqto każdego, kto posiada konto Gmail, Youtube, korzysta aktywnie z Chrome lub Google Maps – co stanowi całkiem spory odsetek internautów). Mając całkiem spory zasób danych na temat preferencji i aktywności swoich użytkowników w sieci Google celuje w znalezienie formuły działania, która zmieni sposób postrzegania reklam przez użytkowników. Ściśle dopasowanie wyświetlanych reklam i zmniejszenie ich liczby ma być sposobem na poprawę całego ecosystemu reklamowego, zwiększając przy tym zarówno przychody wydawców, jak i optymalizując wydatki reklamodawców, a przede wszystkim – poprawiając doświadczenie użytkownika.

Bądź tylko z nami

Nieco kontrowersji wprowadza kolejny warunek uczestnictwa w programie – uczestnikami Adsense UserFirst mogą bowiem zostać wyłącznie wydawcy, którzy korzystają w swojej monetyzacji jedynie z produktów Google. To, co wg oficjalnego oświadczenia Google ma ułatwić kontrolę nad poprawą jakości reklam i wpłynąć na optymalizację działania nowego programu, przez wielu specjalistów odbierane jest jako próba zwalczenia konkurencji i umocnienia własnej pozycji na rynku reklamowym.

Jak dotąd nie podano informacji, kiedy nowa wersja AdSense ma być dostępna szerszemu gronu wydawców. Biorąc pod uwagę informacje, że od 2018 roku Google zacznie automatycznie blokować w Chrome reklamy niezgodne z przyjętymi standardami Coalition for Better Ads, można spodziewać się, że uruchomienie AdSense UserFirst na szerszą skalę będzie kolejnym krokiem w walce o poprawę standardów reklamy online.


Autorką artykułu jest Katarzyna Mróz.