Google w dalszym ciągu stawia na urządzenia przenośne. Mobile-first zostaje domyślnym sposobem indeksowania nowych domen.

Indeksowanie stron pod urządzenie mobilne jest tematem, który w świecie SEO dość często powraca. Choć sama koncepcja została zaprezentowana już w 2016, dopiero 2 lata później zaczęto wprowadzać ją na szeroką skalę. Ostatecznie pod koniec zeszłego roku Google ogłosiło, że ponad połowa domen w sieci jest indeksowana według zasady mobile-first. Od 1 lipca 2019 roku mobile-first ma być domyślnym sposobem indeksowania dla wszystkich nowych domen. Jako że od 2015 roku to właśnie ruch mobile stanowi większość zapytań w wyszukiwarce, takie posunięcie ze strony Google nie powinno nikogo specjalnie dziwić.

Mobile-first oznacza, że googlowski algorytm sprawdzając zawartość strony zgłoszonej do indeksowania, w pierwszej kolejności będzie brał pod uwagę mobilną wersję strony. Google bierze tutaj pod uwagę takie czynniki jak m.in. przejrzystość treści (wliczając w to teksty, zdjęcia, filmiki), dane strukturalne, szybkość ładowania strony i meta-data. Strony, które są prawidłowo zoptymalizowane pod urządzenia przenośne, mają także szansę na pojawienie się wyżej w wynikach wyszukiwania.

W przypadku domen zgłaszanych po 1 lipca, Google nie będzie informował już wydawców o tym, że są one indeksowane mobilnie. Takie powiadomienia natomiast pozostaną praktyką w przypadku starszych stron, które obecnie są indeksowane jeszcze starym sposobem (desktop-first). Można znaleźć je w Google Search Console. Właściciele stron mogą sprawdzić indeksowanie swojej witryny, korzystając z narzędzia do sprawdzania adresów URL. Google oferuje również całą gamę dokumentacji na temat przygotowania strony do indeksowania zoptymalizowanego pod kątem urządzeń mobilnych. Warto przejrzeć ją jeszcze zanim zgłosimy naszą stronę do indeksowania.