Google News testuje wyświetlanie wiadomości bez nagłówków i zdjęć, winny artykuł 13

Google News testuje wyświetlanie wiadomości bez nagłówków i zdjęć, winny artykuł 13

Opublikowano 17.01.2019 14:04 -


Cała grupa Google od samego początku powstania idei słynnego już artykułu 13 (a także 11) stoi w opozycji do niego. Wspominałem już o kampanii, jaką przygotował YouTube, w sposób edukacyjny tłumacząc internautom zagrożenie, jakie płynie z dyrektywy Unii Europejskiej. Teraz Google News testuje rozwiązanie, które być może będzie musiało być wprowadzone.

Mowa o agregatorze wiadomości w przeglądarce Google, czyli Google News. Według dyrektywy, która powinna wejść w życie lada chwila, wyszukiwarki, jak i wspomniane agregatory winny płacić swego rodzaju podatek za wyświetlanie linków do innych stron. Jest to opłata licencyjna za treści z zewnętrznych źródeł. Teoretycznie ma to pomóc w rozwoju wydawcom, ale z drugiej strony może ograniczyć dostęp do informacji.

Google News z cenzurą

Google postanowiło więc przygotować mechanizm, który miałby sprostać wymaganiom unijnej dyrektywy. Testuje wyświetlanie wiadomości w Google News bez nagłówków, zajawek, a nawet bez zdjęć. Widoczna jest tylko nazwa źródła. Firma od dawna nie owija w bawełnę i twierdzi, że jeśli artykuł 11 wejdzie w życie w niezmienionej formie, to Google News straci sens i po prostu zniknie z Europy. Konsekwencją tego będzie ograniczenie wiadomości w wynikach wyszukiwania. Wpłynie to diametralnie, szczególnie na mniejszych wydawców, którzy „żyją” głównie dzięki ruchowi z Wiadomości Google.

Google News artykuł 11 i 13

Google informuje, że wszystko to w celu zbadania efektów, jakie narzucają nowe prawa autorskie UE, a także ich wpływ na wydawców, jak i czytelników. Oczywiście taka sytuacja jak na screenach miałaby miejsce, jeśli Google nie podpisze żadnych umów na licencje.

Teoretycznie łatwo powiedzieć: „Google stać na to, więc zapłaci”. I tak i nie. Otóż taka sytuacja może doprowadzić ograniczeń. Będziemy mieli treści wybiórcze, ten, zazwyczaj większy wydawca, który zapłaci więcej, będzie promowany. Logiczne jest, że Google wybierze te najbardziej popularne witryny, kosztem rzecz jasna tych małych. Trudno sobie wyobrazić, że jakakolwiek firma, która agreguje wiadomości, podpisze umowy licencyjne z każdą firmą na świecie, która takie wiadomości dostarcza. Jest to niemożliwe, na tę chwilę około 80 tysięcy wydawców ze świata, pojawia się w Wiadomościach Google. Google więc stanie przed wyborem na kogo postawić. Sama usługa Google News, praktycznie nie przynosi żadnych kosztów gigantowi, zatem logicznym podejściem będzie dobór wydawców pod kątem potencjalnych dochodów.

Z jednej strony dobrze się dzieje, że Google przygotowuje się na takie rozwiązanie. Z drugiej jednakże - oby to rozwiązanie nie musiało być wprowadzone. Google uzależnia to od ostatecznej wersji samej dyrektywy o prawach autorskich. Ta, powinna być doprecyzowywana w ciągu najbliższych tygodni.

Wieści z Rozładowani.pl