Google prezentuje swój nowy produkt. Poznajcie Bulletin!

Google prezentuje Bulletin!

Opublikowano 4 tygodnie temu -


Google News zyskują nową mikroperspektywę. W tym celu gigant z Mountain View pracuje nad nowym sposobem na pozyskiwanie nowych źródeł informacji lokalnych.

Projekt, który ma temu służyć, nazywa się Bulletin i jest platformą newsową (częścią Google News), skierowaną na dziennikarstwo obywatelskie. Celem powstania projektu jest danie użytkownikom możliwość dodarcia do najświeższych wydarzeń z ich lokalnego podwórka.

Chodzi o to, aby wyróżniać historie, które ze względu na niewielkie znaczenie globalne czy ogólnokrajowe są najczęściej pomijane w serwisach informacyjnych, lecz z punktu widzenia lokalnej społeczności potrafią być niezwykle istotne. Mowa tu zarówno o lokalnych inicjatywach, jak i informacjach drogowych czy komunikatach pogodowych.

Google ogłosiło: prędkość witryny jednym ze składników rankingu strony

Jak działa Bulletin?

Mobilna aplikacja Bulletin umożliwia szybkie udostępnianie treści (zarówno tekstu, jak i video czy zdjęć) bezpośrednio z telefonu, bez konieczności posiadania własnej domeny. Po publikacji wiadomości, jej autor ma możliwość uzupełniania wpisu o kolejne informacje, zdjęcia, filmy czy tagi.

Bulletin jest aplikacją progresywną - nie wymaga ściągnięcia (korzysta się z niej za pomocą przeglądarki), ani żadnej skomplikowanej konfiguracji. Korzystać z niej może każdy - zarówno jako czytelnik, jak i twórca treści.

W chwili obecnej aplikacja dostępna jest jednie w USA - pilot projektu ruszył jak na razie w dwóch miastach: Nashville w stanie Tennessee i w Oakland w Kalifornii. Do udziału w projekcie zapraszani są w pierwszej kolejności dziennikarze obywatelscy - Google oferuje im wcześniejszy dostęp do aplikacji.

Strony AMP zaczynają mijać się z celem, ale Google i tak na nich zarobi

Czy Bulletin ma szansę odnieść sukces?

Google już od jakiegoś czasu stara się podnieść zasięg Google News celując w lokalny wymiar platformy. Pierwszym krokiem ku temu był zeszłoroczny redesign, mający na celu nie tylko poprawę ogólnej nawigacji serwisu, lecz przede wszystkim  dodanie nowej zakładki "Lokalne", pozwalającej użytkownikom na łatwe znalezienie informacji dotyczącej ich okolicy.

Efekty były na tyle zadowalające, że zaledwie trzy miesiące później zdecydowano się także na dołączenie do aplikacji sekcji „Community Updates”, koncentrującej się się na wyróżnianiu wydarzeń, które mających miejsce w najbliższej okolicy. Bulletin idzie o krok dalej, "oddając pióro" w ręce lokalnej społeczności.

Builletin ma nie tylko realną szansę na podbicie zasięgów GN, lecz także dostosowanie platformy do zupełnie nowego typu użytkownika: skupionego na wydarzeniach lokalnych, poszukującego informacji na temat tego, co dzieję się w jego najbliższej okolicy. Trudno wyobrazić sobie na lepszy moment wprowadzenia nowego produktu: mali i średni wydawcy (w tym także media lokalne) wciąż opłakują utracone zasięgi z Facebooka, szukając sposobu na pozyskanie nowego źródła rozgłosu. Podczas prezentacji Bulletin w Nashville zdradzono, że Google rozmawia z lokalnymi wydawcami o potencjalnych możliwościach współpracy.

Zapanuj nad skrzynką - 5 rozszerzeń do Gmail wartych uwagi

Oczywiście trudno nie zwracać uwagę na "ciemną stronę mocy". Wciąż pozostaje niejasne, jak posty publikowane w Bulletin będą sprawdzane pod kątem dokładności i jakości. Do dyspozycji na razie pozostaje jedynie ogólnikowy guideline opisujący jakie treści są zakazane w aplikacji. W jaki sposób zasady te będą egzekwowane? Tego na razie nie wie nikt.

Biorąc pod uwagę trudności jakie w przeciągu ostatnich kilkunastu miesięcy Google i Facebook miały z weryfikacją treści i walką z fake news, trudno spodziewać się, aby całkowite oddanie w ręce użytkowników możliwości samodzielnego tworzenia newsów mogło obyć się bez problemów.