Gmina Liszki zmienia logo i identyfikację wizualną

Gmina Liszki zmienia logo i identyfikację wizualną

Opublikowano 14.05.2020 13:56 -


Jeszcze kilka lat temu logo miasta czy gminy było często symbolem obciachu. Od jakiegoś czasu wszystko zaczęło się zmieniać. Umowny sygnał do zmian dał Słupsk, którego zaprojektowany przez Rio Creativo znak, zapoczątkował falę lepszych lub gorszych naśladowców. Czasy, gdy o nowym logo miasta mogliśmy w ciemno mówić, że będzie tragiczne, bezpowrotnie minęły.

Nie bez powodu piszę o Słupsku. Rio Creativo zdecydowało się bowiem na wykorzystanie prostego, ale świeżego w tamtych czasach patentu – uproszczenia herbu (Polecam sprawdzić inne, moim zdaniem dużo gorsze propozycje dla Słupska). Później podobny zabieg w swoim logo użyły między innymi Wadowice, Rybnik czy Kalisz. Gdańsk wizerunek podległych sobie spółek również oparł na mocno uproszczonym herbie. Ten sam zgrany już trochę patent wykorzystała w najnowszym rebrandingu Gmina Liszki, a właściwie obsługująca ją agencja sugar3.

Gmina Liszki to niewielka gmina wiejska w województwie małopolskim, w powiecie krakowskim. Gmina położona jest bezpośrednio przy zachodniej granicy Krakowa. Kibicom piłkarskim może być ona znana z powstającego w Rącznej ośrodka treningowego ekstraklasowej Cracovii. Mimo niewielu mieszkańców, patrząc z boku, gmina wydaje się dość prężna i nowoczesna. Do tej pory Gmina Liszki nie miała logo, a identyfikował ją jedynie herb. Potrzebę zmian komentuje Agnieszka Pyla, Kierownik Referatu Kultury, Promocji i Sportu Urzędu Gminy Liszki:

Po 5 latach przyszedł czas na zmiany. Nie zapominamy o naszej wieloletniej tradycji, ale jednocześnie dostrzegamy zmieniające się otoczenie i oczekiwania mieszkańców. Chcemy, aby wizerunek Gminy jasno komunikował, że jest ona jednostką na miarę 2020 roku – nowoczesną, innowacyjną i kreującą trendy w samorządzie.

Nowy znak jest uproszczeniem herbu gminy. Na sygnet składają się trzy elementy – topór (odniesienie do godła rodu Starżów, średniowiecznych właścicieli Morawicy oraz okolicznych wiosek), miecz i dwa skrzyżowane klucze (przywołujące przynależność południowych miejscowości gminy do klasztoru benedyktyńskiego w Tyńcu) oraz witki wikliny (nawiązujące do tradycji wikliniarskiej nadwiślańskich wiosek obecnej gminy Liszki), zamknięte w obrysie herbowej tarczy. Wszystkie elementy wyrysowano poprawnie. Podstawowa wersja znaku okraszona jest nazwą gminy, jednak sądząc po zaprezentowanych materiałach, logo często będzie funkcjonowało w wersji bez logotypu.

W ramach rebrandingu zaprojektowano także m.in. nowe wzory papieru firmowego, kopert, wizytówek, a także opracowanie projektów nowej serii gadżetów reklamowych, wpisujących się w nową identyfikację wizualną. Identyfikacja Gminy Liszki opiera się na dwóch barwach – zieleni i żółci, uzupełnianych gdzieniegdzie bielą. Kolory te zostały także zapożyczone z herbu. W zaprezentowanych do tej pory materiałach możemy dostrzec szerokie wykorzystanie zaprojektowanych do logo piktogramów. Szkoda tylko, że są one jedynie ozdobnikiem i nie są powiązane tematycznie, z poszczególnymi kreacjami. Kolejnymi etapami rebrandingu będzie nowa strona internetowa i odświeżona aplikacja mobilna gminy.






Jedynym elementem, co do którego nie jestem przekonany,  jest brand hero gminy – Lisek Lisiecki, zaprojektowany wcześniej przez tę samą agencję. O ile sam lisek jest bardzo sympatyczny, to nie do końca pasuje mi do całości identyfikacji. Być może w późniejszym czasie zostanie on lepiej wkomponowany w identyfikację.

Nowe logo Gminy Liszki nie jest w żaden sposób odkrywcze. Jest to jednak kawał dobrego znaku. Wszystkie zaprojektowane materiały również są poprawne i prezentują się dobrze. Jestem sceptycznie nastawiony dla tworzenia dodatkowych znaków dla gmin i innych jednostek samorządu terytorialnego, jednak jak już gminy chcą posiadać własny znak, to powinny powierzyć tworzenie wizerunku profesjonalistom, tak jak uczyniła to Gmina Liszki. Wyjdzie to na dobre zarówno gminie, jak i odbiorcom znaku.

Wieści z Rozładowani.pl