Zdecydowanie najgorętszym dziś newsem świata projektowania jest zmiana logo Gmaila. Przecieki i plotki o tej zmianie pojawiały się od jakiegoś czasu, jednak dziś pokazano wreszcie nowy znak.

Gmail to uruchomiony 1 kwietnia 2004 roku darmowy serwis webmailowy od Google. Aktualnie ma on około 1,8 miliarda użytkowników, posiadając 43% rynku poczty elektronicznej na całym świecie. Dziennie użytkownicy usługi wysyłają i odbierają około 300 miliardów wiadomości.

Nowe logo Gmail – była koperta i nie ma koperty?

Od samego początku znakiem rozpoznawczym Gmaila była biała koperta, z czerwoną obramówką, układającą się w literę „M”. Początkowo znajdowała się ona w napisie Gmail, zamiast litery „M”, by później służyć jako sygnet, w zunifikowanym systemie znaków od Google. Logo z pewnością było bardzo rozpoznawalne, jednak w porównaniu, na przykład z aplikacjami od Microsoftu, brakowało mu spójności z innymi znakami.

gmail logo

Spójności nie możemy za to z pewnością odmówić nowemu znakowi. Jest on podobnie kolorowy jak tęcza w oku posła Bosaka i inne znaki od Google. Gorzej z czytelnością. Nowy sygnet to zdecydowanie bardziej litera „M” niż koperta, którą wprawdzie da się dostrzec, jednak nie jest to już tak oczywiste. Nowy sygnet, przynajmniej na początku, nie będzie także tak rozpoznawalny solo – w formie ikony czy favicony.

Subskrybuj DailyWeb na Youtube!

Zmiana logo Gmaila to część większego rebrandingu grupy usług G Suite. Całość nazywa się teraz Google Workspace, a poza logo serwisu webmailowego, odświeżono także znaki kalendarza Google, Google Drive, Google Docs czy Google Meet. Są one bardzo spójne, jednak moim zdaniem prezentują się dość słabo. Wciąż nie uspójniono także nazw usług – niektóre są tłumaczone, inne nie, a sam Gmail wyłamuje się ze wszystkich innych przedrostkiem „G”.

Usługa subskrypcyjna Google Play Pass trafia do Polski! Znamy cenę!

Jestem zawiedziony rebrandingiem Google Workspace. Choć rozumiem ideę uspójnienia logo, zwłaszcza że zabrakło odwagi uczynić tego z nazwami usług, to podobają mi się nowe znaki. Zdecydowanie lepiej z poradził sobie Microsoft, projektując nowe ikony dla pakietu usług Office.