Gimnastyka oczu z DailyWeb, czyli nie oślepnij nam tutaj! | DailyWeb.pl - codziennie o sieci

Gimnastyka oczu z DailyWeb, czyli nie oślepnij nam tutaj!

Opublikowano 2 lata temu - 2


Dzisiaj Tomasz Żmuda, który jest na dobrej drodze by dołączyć do naszego zespołu DailyWebowego, opowie Wam jak umiejętnie rozruszać swoje oczy, tak by nie oślepnąć od pracy przy komputerze. Zdecydowanie polecamy.

Jeżeli komputer to Twoje narzędzie pracy i centrum rozrywki (np. grasz w gre), czasem coś obejrzysz – siłą rzeczy twój narząd wzroku może ulegać powolnej dewaluacji. Pojawi się piecznie, bóle głowy, oczu, zmęczenie i znużenie. Człowiek może w pewnym momencie już „paczyć” bo o patrzeniu nie ma mowy. Jak zatem zadbać o oczy?

Regularne przerwy, powiedzmy, co dwie, trzy godziny i stosowanie gimnastyki oczu. Specjaliści polecają różne warianty, podkreślając jednak solidarnie, że należy to robić regularnie:

Koła

Przyklej na ścianie dużą czarną kropę – na wysokości oczu. Koło jest najbardziej przyjazną i najzdrowszą dla oczy figurom geometryczną. Odsuń się metr od ściany i wpatruj się w tą swoistą „czarną dziurę” głęboko oddychając. Czarna dziura powinna się rozjaśniać a wokół niej majaczyć winna jasna obwódka. Po przeniesieniu wzroku z powrotem na ścianę powinien się pojawić odpowiednik czarnej dziury w kolorze białym.

Ósemka

Zamknij oczy i wyobraź sobie ósemkę, następnie „pchnij” ją tworząc znak nieskończoności (trochę to mityczne), następnie od lewego dolnego rogu naszej ósemki prowadzimy wirtualne spojrzenie po krawędzi znaku. Kilka, kilkanaście razy… Bardzo lubię to ćwiczenie – odprężające!

Słońce

Oczywiście nie wpatrujemy się w gwiazdę celem oślepnięcia i rozwiązania problemu na stale. Warto rano wystawić twarz na działanie promieni słonecznych zamykając oczy i starając się by słoneczko ogrzewało nasze lico pobudzając nerwy siatkówki, krążenie krwi i sprzyjając produkcji witaminy D. Z racji tego, że aura w naszym kraju jest jaka jest, ćwiczenie to nie zawsze możemy wykonywać.

Blisko – daleko

To banalnie proste ćwiczenie. Co godzinę odrywajcie wzrok od monitora i kierujcie go na przedmiot gdzieś w oddali, po czym przenieście wzrok na przedmiot w pobliżu. I tak kilka razy – repeat please.

Dla sklerotyków

Jak zapomnisz o tym by dbać o swoje oczęta i poczujesz znajome pieczenie sygnalizujące przemęczenie oczu zastosuj proste ćwiczenie – zasłoń obiema rękami oczy odczekaj chwile, zrób ćwiczenia (ósemka, góra-dół-lewo-prawo) i na boga nie zapominaj o mruganiu! Regularnie, co jakiś czas, kilka szybkich „trzepotów powiek” by nawilżyć gałki oczne.

Ważne jest także by otoczenie nie powodowało nadmiernego obciążenia dla wzroku. Najlepiej mieć biurko przy oknie, z naturalnym oświetleniem (idealnie jest jak monitor stoi prostopadle do okna).

Sztuczne oświetlenie

W przypadku sztucznego oświetlenia dobrze jest, gdy źródło światła jest poza zasięgiem naszego wzroku a w „pole rażenia” światło powinno docierać rozproszone lub odbite od innych powierzchni. Jeżeli świeci nad głową, trzeba zadbać, by nie odbijało się w monitorze. Przy matrycach IPS warto oświetlić ścianę za monitorem delikatnym blaskiem – takie rozwiązania są w niektórych telewizorach. Ma to bezpośredni wpływ na postrzeganie kolorów.

Przy doborze oświetlenia zwróćcie uwagę by było to ciepłe światło i NIGDY ale to nigdy nie przesiadujcie przed monitorem po ciemku – to jest najgorsze dla naszych oczu!