Gearbest – jeden z najpopularniejszych sklepów z elektroniką, w tym smartfonami, dronami czy małymi pojazdami elektrycznymi, nie miał ostatnio dobrej passy. Złe wrażenia być może uda się lekko zatrzeć, robiąc rebranding marki.
Kłopoty Gearbesta związane są z poważną luką bezpieczeństwa, o której pisaliśmy dwa tygodnie temu. Wskutek omyłkowego usunięcia zabezpieczeń, przez jednego z pracowników Gearbest, można było uzyskać dostęp do danych z ponad 1,5 miliona kont. Wśród nich były nazwiska, numery identyfikacyjne, numery paszportów, historie zamówień, adresy wysyłkowe, szczegóły płatności, adresy e-mail oraz hasła. To nie pierwszy raz, gdy Gearbest ma problemy z własnymi zabezpieczeniami i wystawia dane użytkowników na pastwę hakerów.
Macie konto na Gearbest? Wasze dane były niemalże publiczne!
Wstydliwa wpadka zbiegła się w czasie z piątymi urodzinami sklepu, które Gearbest świętuje wprowadzeniem nowego logo. Rozpoczęty niedawno rok, ma być dla sklepu przełomowy. W nową drogę rozwoju Gearbest chce pójść z nowym wizerunkiem, którego częścią jest zaprezentowane właśnie nowe logo firmy.
W procesie rebrandingu składający się z 17 osób zespół projektowy miał za zadanie, zachowując spójność zbudowanej w ciągu ostatnich pięciu lat marki, przedefiniować oryginalne logo Gearbest, tak by wyglądało jaśniej i energiczniej oraz zaprojektować proste hasło, odzwierciedlające nowoczesną wizję Gearbest.
Wspomniany wyżej zespół zaproponował 40 znaków, z których wybrano ostateczne logo firmy. Jest nim żółta ikona z czarnym uśmiechem, stylizowanym na przewróconą na plecy literę „G”. Zdaniem twórców uśmiech ma symbolizować fakt, że Gearbest jest miejscem, gdzie wszyscy klienci mogą się poczuć zainspirowani do zakupów. Dla mnie to trochę dziwna interpretacja symbolu uśmiechu jednak papier przyjmie wszystko.
Do czerni i bieli z poprzedniego znaku, nowe logo dodało żółć. Kolor ten ma dodać znakowi energii i świeżości. Twórcy znaku dobór kolorystyki tłumaczą symboliką tych barw. Ich daniem biel w logo symbolizuje prostotę, błyskotliwość i czystość, czerń – elegancję, formalność i moc, a kolor żółty pozytywność, radość, energię i świeżość. Te trzy kolory pomóc mają w przekazaniu misji Gearbest, którą jest dostarczenie najlepszych wrażeń, pokazanie profesjonalizmu i pozytywnej energii, która towarzyszyć ma każdej wizycie w Gearbest.
W nowym logo Gearbest znalazło się także miejsce dla hasła Quality, Affordable, Fun. Ma ono odzwierciedlać trzy idee, którymi kierują się twórcy sklepu. Quality (jakość) oznacza jakość produktu premium, Affordable (niedrogie) oznacza, że zakupy powinny być dostępne dla wszystkich, a Fun (zabawa) oznacza rozrywkowe, przyjemne i wciągające zakupy.
Moim zdaniem rebranding Gearbest jest dość kiepski. Z jednej strony dostajemy poprawny, jednak niewyróżniający się w żaden sposób znak, z drugiej obudowano go w taką ideologię, że spodziewalibyśmy się, że rebranding jest rzeczywiście przełomowy, a nowy wizerunek sklepu, pozwoli użytkownikowi na zupełnie nowe doświadczanie zakupów. Tak niestety nie jest, a opis zmiany kroju pisma, na długo pozostanie na mojej liście najbardziej bzdurnych tekstów marketingowych (Compared to the old one, the new Gearbest logo uses a text font with fewer edges, which suggests that Gearbest is a well-rounded brand enabling to offer even more options to global customers.). Nie wydaje mi się też, że rebranding pozwoli zatuszować poważne wpadki, związane z bezpieczeństwem danych.