Game Dev - jaki silnik wybrać?

Game Dev - jaki silnik wybrać?

Opublikowano 19.12.2017 10:21 - 2


Z czym kojarzy się Wam słowo Godot? Podejrzewam, że dla wielu osób będzie to postać z dramatu Samuela Becketa „Czekając na Godota”. Podobnie jak główni bohaterowie, ja również zajmę się oczekiwaniem. Będę wypatrywał chwili, w której pojawią się pierwsze solidne gry stworzone w Godot Game Engine.

Na chwilę obecną olbrzymią popularnością cieszy się silnik Unity3D. Faktycznie, jest to solidny kombajn do tworzenia gier komputerowych. Na drugim miejscu jest Unreal Engine 4. Wiele gier jest opartych na tym silniku, szczególnie takich, w których istotne jest zachowanie obiektów trójwymiarowych. Co nie oznacza, że w UE 4 nie można tworzyć gier 2D! Można, ale spotkałem się z opinią, że do tego celu lepsze jest Unity3D. Trudno mi zweryfikować to stanowisko, ponieważ zajmuję się głównie projektowaniem mechanizmów rozgrywki, a nie programowaniem. Mimo to interesuję się tym elementem rynku. Uważam, że warto wiedzieć, w czym pracują twórcy. Dlatego szczególnie zainteresował mnie Godot Game Engine.

Ta inicjatywa ma szansę na zdobycie popularności. W przypadku Unity3D oraz Unreal Engine 4 pobranie silników i edytorów jest darmowe, jednak należy dokładnie przeczytać warunki licencji. Dotyczy to szczególnie UE 4. Po opublikowaniu gry firma Epic Games ma prawo do 5% przychodu brutto, gdy ten osiągnie 3 000 dolarów na kwartał. W przypadku Unity3D nie ma takich ograniczeń, jednak płatne wersje wprowadzają wiele udogodnień. Jak chociażby własny ekran powitalny, zamiast loga firmy Unity, a także rozbudowane raportowanie wydajności. Szczególnie ten drugi element jest ważny, gdy tworzy się skomplikowaną grę komputerową. Uważam wybór pomiędzy tymi dwoma silnikami za najbardziej sensowy, ze względu na to, że mają spore wsparcie społeczności, a także są wykorzystywane do produkcji popularnych gier komputerowych. Co nie znaczy, że nie zachęcam do eksperymentowania.

Dlatego, jeżeli interesujecie się tworzeniem gier komputerowych, zwróćcie uwagę na Godot Game Engine. Silnik posiada własny edytor, pozwala na pisanie skryptów w C++ oraz w GDNative (język skryptowy Godota), można w nim stworzyć grę 2D oraz 3D. Zapomniałem o intuicyjnym edytorze, który bardzo przypominał mi ten, który znam z Unity. To wszystko brzmi wspaniale i atrakcyjnie, ale w niczym nie odbiega od tego, co proponują dwa najpopularniejsze silniki na rynku. Co wyróżnia Godot Game Engine? To, że jest w całości otwartoźródłowy. Oznacza to, że macie wgląd do jego kodu, a także możecie tworzyć modyfikacje lub pisać funkcje, które potem będą wykorzystywane w samym silniku. Macie wolność tworzenia, nie jesteście skrępowani przez żadne licencje. Nie będziecie musieli oddawać 5% przychodu, ustawicie sobie własny ekran powitalny na samym początku tworzenia gry. Wspaniale, jednak na chwilę obecną nie powstała żadna liczącą się produkcja, która jest w całości oparta na tym silniku.

Nie oznacza to, że inicjatywa jest skazana na klęskę. Wersja 1.0 pojawiła się w 2014 roku, aktualnie trwają prace nad wersją 3.0, w której planowane jest wprowadzenie wsparcia dla C#. Być może to sprawi, że Godot stanie się znacznie bardziej popularny. Daleki jestem od twierdzenia, że jest to zły silnik. Ma swoje plusy i minusy, dokładnie tak samo, jak Unity3D oraz Unreal Engine 4. Najrozsądniej jest rozważyć wszystkie opcje i wybrać tą, którą będzie można najefektywniej wykorzystać w trakcie tworzenia oraz rozwoju gry.