Fotowoltaika na dachach pociągów? Czemu nie! Polak potrafi, Polak zdolny i progresywny. Młodzi naukowcy opracowali innowacyjne projekty związane z kolejami polskimi. Wyłoniono zwycięzców konkursu: Kolej na naukę – #IC2030.
Fotowoltaika na dachach pociągów to nie jedyny projekt, który zdobył uznanie jury. Kolej na naukę – #IC2030 to konkurs, który wystartował w marcu 2023 roku i był skierowany do młodych ludzi – studentów i kadr naukowym uczelni oraz przedstawicieli jednostek badawczych, wchodzących w skład start-upów. Zgłoszone do programu plany innowacyjne oceniała kapituła, w skład której weszli przedstawiciele różnych obszarów merytorycznych PKP Intercity. Laureaci mogą się pochwalić wpływem na polskie koleje, co na pewno jest ważnym punktem na ich drodze zawodowej. Przesłane projekty musiały spełniać odpowiednie kryteria. Tematy, wśród których musiały się one skupiać to następujące zagadnienia:
- Wykorzystanie sztucznej inteligencji w pasażerskim transporcie kolejowym
- Kolej – najbardziej ekologiczny środek transportu zbiorowego
- Wygoda i bezpieczeństwo podróży koleją
- Zakup biletu – początek wspaniałej podróży
Fotowoltaika na dachach pociągów? Bardzo mi się ta idea podoba
Fotowoltaika na dachach pociągów zdobyła pierwsze miejsce. Projekt o dokładne nazwie: Solarny system wspomagania energetycznego wagonów pasażerskich to instalacja specjalnych paneli na wagonach. Dzięki nim pociągi mogą być odciążone w określonych sytuacjach z używania tradycyjnej energii elektrycznej. Świetne rozwiązane w momencie zerwania sieci trakcyjnej, co znacząco może wpłynąć na mniejsze opóźnienia czy komfort podróżnych. I to oczywiście genialne wykorzystanie energii odnawialnej.
Autorami pomysłu są Dorota Zawadzka i Krzysztof Swałdek z Katedry Pojazdów Szynowych i Transportu Politechniki Krakowskiej. Za wygrany projekt naukowcy otrzymali 15 000 złotych. Zasłużone pierwsze miejsce, ale pozostałe dwa rozwiązania są również wielce interesujące.
Fotowoltaika na dachach pociągów to jedyny wygrany projekt w konkursie PKP Intercity
Kolej na smart – planning! autorstwa Jan Mieszka Parszewskiego i Adama Sulika z Uniwersytetu Pomorskiego i z Politechniki Warszawskiej to kolejny nagrodzony pomysł. Zaprezentowali oni optymalizację zarządzania skomunikowaniami przy wykorzystaniu metod uczenia maszynowego oraz usprawnienia informacji pasażerskiej. Umożliwia przekierowywanie podróżnych do innych pociągów w przypadku opóźnień. Zdecydowanie – idea, w którą warto brnąć, bo obecny system wymaga gruntowanej poprawy. Przyznana nagroda to 10 000 złotych.
Trzecie miejsce przypadło projektowi: Bezpieczna podróż nie tylko na torach. W tym rozwiązaniu z kolei zaproponowano funkcję samodzielnego potwierdzania swojej tożsamości przez pasażera (self-check in) w aplikacji mobilnej PKP Intercity przy wykorzystaniu uwierzytelnienia w aplikacji m-Obywatel. Autorem rozwiązania jest Mateusz Kowalski ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Nagroda to 5 000 złotych.