Przez wiele lat Sony i Square Enix utrzymywały bliską współpracę, co zaowocowało ekskluzywnym wydawaniem wielu odsłon serii Final Fantasy na platformie PlayStation.
Jednakże, wraz z długo wyczekiwaną zapowiedzią premiery Final Fantasy XVI na komputery osobiste, reżyser gry ujawnił, że przyszłe części mogą ukazywać się jednocześnie na różnych platformach.
Oficjalna data debiutu Final Fantasy XVI na PC została wyznaczona na 17 września, co skłoniło zespół Square Enix do podjęcia dyskusji na temat szerszej przyszłości marki Final Fantasy na platformach innych niż Playstation. W trakcie rozmowy z portalem GamesRadar+ Hiroshi Takai reżyser FFXVI, odniósł się do pytania o możliwość równoczesnych premier na PC w przyszłości. Stwierdził: „Uważam, że jest to możliwe – prawdopodobnie nawet bardzo prawdopodobne. Niemniej jednak zespół odpowiedzialny za każdy projekt sam decyduje o swojej polityce, więc to tylko moja osobista opinia.”
Mimo że jest to jedynie indywidualny pogląd Hiroshiego Takai, wydaje się, że podobne stanowisko podziela większość pracowników Square Enix. Wydawca już wcześniej ogłosił plany odejścia od czasowych ekskluzywności.
Który Final jest najlepszy?
Warto zauważyć, że trend odchodzenia od ekskluzywności platformowej staje się coraz bardziej widoczny w branży gier. Firmy dostrzegają potencjał w docieraniu do szerszej grupy odbiorców poprzez udostępnianie swoich tytułów na różnych platformach (poza Nintendo xD). Może to przynieść korzyści zarówno producentom, jak i graczom – ci pierwsi mogą liczyć na zwiększenie sprzedaży, a drudzy zyskują większy wybór i elastyczność w kwestii platformy do gry.
Pojawia się jednak pytanie, jak zmiana ta wpłynie na relacje między wydawcami a producentami konsol. Dotychczas ekskluzywne tytuły były często kluczowym argumentem przy wyborze danej platformy przez konsumentów. Czy Sony, które przez lata czerpało korzyści z ekskluzywności serii Final Fantasy, będzie musiało poszukać nowych sposobów na przyciągnięcie graczy do swojego ekosystemu?
Nie można też pominąć aspektu technicznego. Tworzenie gier z myślą o wielu platformach jednocześnie może stanowić wyzwanie dla deweloperów. Muszą oni uwzględnić różnice w architekturze sprzętowej, interfejsach użytkownika czy możliwościach poszczególnych platform. To z kolei może wpłynąć na proces produkcji, wydłużając go lub komplikując.
Z drugiej strony, równoczesne premiery na wielu platformach mogą przyczynić się do poprawy jakości portów komputerowych. W przeszłości gry konwertowane na PC często cierpiały na problemy z optymalizacją czy niedostosowanie do specyfiki platformy. Jeśli deweloperzy od początku będą projektować swoje tytuły z myślą o PC, może to zaowocować lepszymi wersjami dla graczy komputerowych.
Warto również zwrócić uwagę na zmieniające się preferencje graczy. Coraz więcej osób korzysta z różnych platform do gry, w zależności od sytuacji czy rodzaju tytułu. Elastyczność w dostępie do gier może być dla nich kluczowa, co sprawia, że strategia multiplatformowych premier wydaje się odpowiadać na te potrzeby.