Co prawda ogłoszenia o zarabianiu na wypełnianiu ankiet od dłuższego czasu są integralną częścią facebookowej rzeczywistości, jednak wiadomość, że tym razem pochodzą one od twórców platformy wydaje się nieco zaskakująca. Okazuje się jednak, że Facebook chce w ten sposób… ograniczyć negatywne skutki mediów społecznościowych.

Gigant z Menlo Park wprowadza właśnie nowy program badań rynku, który ma na celu monitoring stanu zadowolenia użytkowników poprzez kolekcjonowanie opinii na temat platformy. Aby zachęcić użytkowników do wzięcia udziału w badaniu przewidziano… gratyfikację finansową! Program nazywa się Facebook Viewpoints i właśnie wystartował w Stanach Zjednoczonych. Aby wziąć w nim udział, trzeba mieć ukończone 18 lat i mieć aktywne konto na Facebooku. Przede wszystkim jednak należy ściągnąć aplikację Viewpoints, która dostępna jest w AppStore i GooglePlay.

Subskrybuj DailyWeb na Youtube!

Udział w programie przewiduje wypełnianie ankiet, testowanie zalecanych aplikacji i wykonywanie innych zadań online zleconych przez Facebooka. Za każde wykonanie zadanie użytkownik otrzymuje punkty, które następnie może wymieniać na gotówkę, która przelewana jest na jego konto PayPal. Przykładowo, wypełnienie wspomnianej ankiety dotyczącej naszego ogólnego zadowolenia pozwoli na uzyskanie 1000 punktów o równowartości 5 dolarów. Czas oczekiwania na płatność wynosi ok. 10 dni, a zebrane punkty tracą ważność po 5 latach.

Zebrany w ten sposób feedback ma pomóc w udoskonaleniu produktów Facebooka – oprócz samej platformy także Instagrama, Whatsapp, Portal i Oculusa. Jak tłumaczą pomysłodawcy, nadrzędnym celem jest „ograniczenie negatywnych skutków wywoływanych przez media społecznościowe”. Nie brakuje jednak opinii, że Mark Z. znalazł kolejny sposób na wyciągnięcie jeszcze większej ilości danych od użytkowników.

Facebook odpiera te zarzuty zapewniając, że zebrane w ten sposób dane nie są przekazywane innym firmom, a sama aktywność użytkownika w obrębie aplikacji nie jest udostępniania na platformie. Użytkownik może także zakończyć swoje uczestnictwo w programie w dowolnym momencie. Pytanie, czy można ufać tym zapewnieniom mając wciąż w pamięci problemy Facebooka z zachowaniem bezpieczeństwa danych.

Źródło: TechCrunch