Facebook każe płacić za dostęp do artykułów i wiadomości? | DailyWeb.pl

Facebook każe płacić za dostęp do artykułów i wiadomości?

Opublikowano 5 miesięcy temu -


Mark Zuckerberg śpi na pieniądzach, co wcale nie dziwi. Teraz postanowił mieć ich jeszcze więcej - jego portal pracuje nad wprowadzeniem płatnych subskrypcji dla wiadomości w serwisie. Artykuły typu Instant Articles mają być ograniczone paywallem, tak więc dostęp do treści popularnych wydawców będzie możliwy dopiero po uiszczeniu odpowiedniej opłaty. Tak, dobrze czytacie - trzeba będzie płacić za Facebooka. No, może nie tak dosłownie.

Jak będzie to wyglądało od strony użytkowników?

Testy płatnych materiałów mają ruszyć od października - według przedstawicieli Facebooka, portal - w odpowiedzi na prośby wydawców - wypróbuje płatny model dla treści informacyjnych. Miałby on bazować na Instant Articles, rozwiązaniu, w ramach którego agregowane są treści odpowiadające zainteresowaniom i preferencjom czytelników oraz premiach i planach abonamentowych. Oprócz przekierowania na oficjalną stronę wydawcy, pojawić się ma możliwość wykupienia subskrypcji materiałów. Użytkownicy mogliby zapoznać się miesięcznie z 10 artykułami bezpłatnie, natomiast kolejne treści zostałyby ograniczone abonamentem. Z podobnym rozwiązaniem polscy użytkownicy mogą się spotkać chociażby na stronach cyfrowych wersji produktów Gazety Wyborczej.

Jak będzie wyglądało to od strony wydawcy?

Według zapowiedzi, każdy z twórców będzie mógł indywidualnie określić, czy i które treści miałyby być ograniczone tzw. paywallem oraz jaki byłby ich koszt. Kwoty wymagane za subskrypcję nie są jednak jak na razie znane. Zagraniczne źródła spekulują, że takie rozwiązanie znalazłoby się między innymi na profilach największych gazet i dzienników - New York Times, The Wall Street Journal.

Skąd ten pomysł?

Jak wspomniałem wcześniej, rozwiązanie to miałoby być wprowadzone na prośbę samych wydawców, którym zależy na monetyzacji treści. Ponad 2 tysiące wydawców zrzeszonych w ramach The News Media Alliance wnioskowało przed amerykańskim Kongresem o możliwość wspólnego porozumienia się ze światowymi internetowymi gigantami, którzy - w ich ocenie - czerpią korzyści na publikowanych przez nich treściach, a sami wydawcy niewiele z tego mają.

Czy takie rozwiązanie się sprawdzi? Płatne treści zazwyczaj oznaczają wyższy ich poziom. Monetyzacja Instant Articles może być także kolejnym krokiem do ograniczenia problemu z tzw. fake newsami, których problem jest obecnie bardzo widoczny: użytkownicy mogą być skłonni zapłacić za dostęp do rzetelnych treści, aby mieć pewność, że są one potwierdzone i nie wprowadzą ich w błąd. A Wy, zapłacilibyście za dostęp?