ePUAP - czyli załatwiaj sprawy urzędowe przez internet | DailyWeb.pl

ePUAP - czyli załatwiaj sprawy urzędowe przez internet

Opublikowano 6 lat temu - 2


Nie wiem czy wiecie, ale irytujące a co gorsza niezbędne wizyty w urzędach nie muszą być już przykrym obowiązkiem. Wszystko za sprawą ePUAP (czyli elektronicznej platformy usług administracji publicznej), za jej pomocą wyślecie wniosek drogą elektroniczną do swojego urzędu bez konieczności wychodzenia z domu. Jak to zrobić?

Rozwiązanie to ruszyło w tym roku, a ja jako że pracuje w branży związanej z administracją samorządową to trochę jestem w temacie. Niestety nie miałem wcześniej potrzeby wykorzystania owego narzędzia. Założenia są ambitne, niestety nie wszystko przez internet załatwimy. Zdani jesteśmy na urząd i to ile usług on udostępni w ramach ePUAP. Ja jako, że zamierzam uruchomić swoją działalność gospodarczą, chciałem skorzystać z narzędzia CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej), za pomocą której można założyć działalność, również bez wychodzenia z domu. Problem polega na tym, że by tą operację wykonać potrzebny nam będzie podpis elektroniczny lub profil zaufany, który nadawany jest przez ePUAP.

Wygląda to na proces dość skomplikowany a w rzeczywistości nie jest aż tak strasznie, przynajmniej tak mi się wydaje. Profil zaufany to certyfikat, analogiczny do tego z podpisu elektronicznego, który udostępniany jest za darmo na platformie ePUAP. Po założeniu konta, złożyłem wniosek o jego wydanie. Cały problem polega tylko na tym, że w celu weryfikacji muszę udać się do wybranego urzędu i potwierdzić swoją osobowość, czyli tylko ten jeden raz należy pokazać się w urzędzie. Następnie profil zaufany zostanie aktywowany i posłuży mi do założenia działalności w CEIDG, ale nie tylko. Będę mógł składać wnioski i podpisywać je tym profilem do swojego urzędu.

Jeżeli zainteresuje was ePUAP to gwarantuje, że prędzej czy później i tak zaleje was krew. Nie wiem kto przepuścił taki bubel, ale to się w głowie nie mieści - chodzi o wybór wniosków, które chcemy złożyć. Po zalogowaniu się do serwisu, mamy do wyboru sporą ilość wniosków, które możemy wybrać i złożyć elektronicznie. Po wybraniu pokaże się informacja, w jakiej miejscowości chcemy złożyć wniosek. Jest ona zaczytywana automatycznie z naszego profilu. Gdzie leży problem? Jakikolwiek wniosek bym wybrał uzyskuje informację, że nie załatwię go w swoim urzędzie, gdyż ten nie przygotował owej usługi. Dlaczego nie ma możliwości wyboru pokazania tylko i wyłącznie tych KTÓRE ZAŁATWIĘ W SWOIM URZĘDZIE? Paranoja. No cóż, doświadczenie mnie nauczyło, że w przypadku administracji samorządowej, niektóre rozwiązania nie muszą być racjonalne, niestety.

Tak czy siak, ja swój wniosek o profil zaufany już złożyłem i w ciągu tygodnia go zweryfikuje. Podzielę się wrażeniami a następnie przyjdzie czas na CEIDG.