Dziś na tapet bierzemy raport Infuture przyglądający się możliwym scenariuszom przyszłości edukacji. Może być całkiem ciekawie. Jedno jest pewne – będzie bolało.
Ten ból z poprzedniego akapitu odnosi się do sporych zmian, a zmiany bolą. Chodzi o to, że aktualny stan rzeczy w edukacji najprawdopodobniej znacznie się zmieni, a radykalne zmiany nigdy nie są przyjemne dla wszystkich. Na pewno będzie grupa osób, która na zmianie skorzysta, ale kto to będzie? Nauczyciele, uczniowie, studenci? Ciężko powiedzieć, kto się najszybciej zaadaptuje do możliwych zmian.
Edukacja i jej przyszłość – posłuchaj „To tylko podcast”!
Z raportu Infuture dowiadujemy się, że po przebadaniu zarówno uczniów, jak i nauczycieli widać spore dysproporcje w kilku obszarach. Chodzi o postrzeganie tego, jakie umiejętności będą potrzebne w przyszłości w stosunku do ich aktualnego opanowania. Ewidentnie zmiany będą dotyczyły praktyczności wykorzystywania tej wiedzy, które aktualnie jest tylko teorią.
Mówi się, że w przyszłości rola nauczyciela zostanie zastąpiona przez tzw. mentorów. Być może, ale na pewno nie w pełni. Tak przynajmniej się nam wydaje. W tym odcinku omawiamy szerzej ten raport, który jest bardzo ciekawy, dlatego odcinek wyszedł nam jakieś 20% dłuższy niż zwykle :)
Adrian ma doświadczenie od strony nauczyciela akademickiego i dzieli się swoimi spostrzeżeniami na ten temat. Ja (Łukasz) aktualnie jestem mentorem na studiach, więc też poruszam kilka aspektów tego, w jaki sposób takie podejście może wpłynąć na tok nauczania.
Czas na linki:
- W odcinku omawiamy raport, który sam możesz znaleźć tutaj: https://infuture.institute/raporty/przyszlosc-edukacji/
- Dodatkowo reklamowałem kanał Adriana o gamedevie na telegramie: https://t.me/gamedevokiemliterata