Tym razem legendarna strzelanka została przeniesiona do świata komputerów kwantowych, co stanowi kolejny przełom w jej bogatej historii. Za tym niezwykłym osiągnięciem stoi Luke Mortimer, znany również jako Lumorti – doktorant z dziedziny Informacji Kwantowej na barcelońskim ICFO.
Mortimer, z charakterystycznym dla siebie poczuciem humoru, stwierdził w pliku README towarzyszącym wydaniu Quandoom 1.0.0: „Powszechnie wiadomo, że każde użyteczne urządzenie obliczeniowe, jakie kiedykolwiek stworzono, jest w stanie uruchomić DOOM-a”. Żartobliwie sugeruje, że Quandoom może być pierwszym praktycznym zastosowaniem komputerów kwantowych.
Jednak entuzjazm fanów DOOM-a musi zostać nieco ostudzony. Mortimer przyznaje, że obecnie nie istnieje komputer kwantowy zdolny do uruchomienia tego kodu. Wymagania sprzętowe Quandoom są imponujące – kod QASM potrzebuje 72 376 kubitów i 80 milionów bramek kwantowych. To prawie jak stwierdzenie, że gra z 2024 roku wymaga hipotetycznej karty graficznej RTX 9090.
Nowy Doom nadciąga!
Na szczęście miłośnicy DOOM-a nie muszą czekać na pojawienie się tak zaawansowanego sprzętu kwantowego. Mogą uruchomić kod na swoich domowych komputerach za pomocą symulatora QASM. Według Mortimera nawet na przeciętnym laptopie Quandoom osiąga płynność 10-20 klatek na sekundę.
Wizualnie Quandoom przypomina nieco kultową grę Atari Battlezone z 1980 roku. Mortimer określa ten styl jako „tryb rentgenowski”. Choć gra zachowuje charakterystyczny klimat oryginału, w obecnej wersji brakuje kolorów, muzyki i dźwięku. Dostępny jest tylko pierwszy poziom, a inne aspekty oryginału wymagają jeszcze dopracowania.
Uruchomienie Quandoom na własnym komputerze jest stosunkowo proste. Po pobraniu plików z GitHuba wystarczy przeciągnąć plik Quandoom.qasm na symulator (simulator.exe). Należy jednak pamiętać, że załadowanie pliku zajmuje trochę czasu i wymaga około 5-6 GB pamięci RAM.
PlayStation z globalnym problemem. Nie zagracie w gry online
Dla osób zainteresowanych aspektami technicznymi Mortimer udostępnił wskazówki dotyczące samodzielnej kompilacji kodu, również dla systemów Linux. Ciekawostką jest fakt, że plik Quandoom.qasm nie jest w pełni zgodny ze standardem, a jego rozmiar został drastycznie zmniejszony poprzez zastosowanie skrótów – w przeciwnym razie mógłby osiągnąć ponad 30 GB.
Projekt Quandoom to imponujące przedsięwzięcie, obejmujące ponad 8000 linii kodu C++, niewielki silnik 3D, logikę gry i wiele innych elementów, z funkcjami wykorzystującymi rejestry kwantowe.