Dlaczego Facebook jest niebieski? | DailyWeb.pl

Dlaczego Facebook jest niebieski?

Opublikowano 1 rok temu - 3


Proste pytanie i prosta odpowiedź - Mark Zuckerberg jest daltonistą (nie widzi koloru czerwonego i zielonego) za to kolor niebieski rozpoznaje bez najmniejszych problemów. Koniec wpisu.
Jednak nie jest to takie proste rozwiązanie jak może się wydawać, kolor ma bardzo duży wpływ na nasze receptory wzrokowe, każda barwa wiąże się z innym odczuciem i zachowaniem.

Barwa potrafi silnie przywiązać się do danej marki, wystarczy że rzucimy okiem na kwadrat z heksadecymalnym odcieniem i już wiemy że ten kolor związany jest z jakąś firmą. Myślę, że przykłady poniżej są wystarczającym potwierdzeniem tej tezy.

1

Każdy kolor ma swój ściśle określony charakter. Możemy w bardzo ciekawy sposób balansować między odczuciami danego odbiorcy. Poniżej kilka przykładów kolorów i ich właściwości:

 

Czarny:

Właściwości - wiarygodność, siła, precyzja, profesjonalizm, dokładność
Branża – budowlana, przemysłowa, finansowa, górnictwo

 

Niebieski:

Właściwości - spokój, siła, kreatywność, koncentracja, dobra komunikacja, autorytet,
Branża – technologiczna, medyczna, informatyczna, naukowa,

 

Zielony:

Właściwości - naturalnść, spokój, świeżość, relaks, bezpieczeństwo
Branża – ekologiczna, medyczna, turystyczna, rekrutacyjna,

 

Żółty:

Właściwości – pewność siebie, radość, inspiracja, kreatywność,
Branża – transportowa, samochodowa, gastronomiczna,

 

Czerwony:

Właściwości – energia, agresja, prowokacja, miłość
Branża – informacyjna, gastronomiczna, informatyczna

Mapa kolorów ze strony - The Logo Company

2013-01-20-Color_Emotion_Guide22

Kolor niebieski jest silnie związany z branża technologiczną. Nie tylko Facebook ale wiele innych firm komputerowych lub usługowych wykorzystuję ten kolor w swoim brandingu.
Badania dowodzą że (m.in. zielony i niebieski) należą do grupy kolorów uniwersalnych czyli spodobają się zarówno kobietom i mężczyznom. A każdy z nas wie, że Facebook chce dotrzeć do każdego z nas.

Działania marketingowe Facebooka jasno pokazują użytkownikowi, że nie chce nas łatwo wypuścić ze swojego serwisu. Reklamy które kierują nas na fanpage - są lepiej promowane. Strony zewnętrzne które renderują się szybko i pozwalają na błyskawiczny powrót do facebooka, czy tez możliwość szybkiego zakupu różnych produktów przez interfejs „niebieskiego giganta”. Te wszystkie czynniki powodują że Facebook musi być dla nas przyjemny, nie możemy się męczyć korzystając z niego. Kolory odgrywają tutaj bardzo ważna rolę. Wydaję mi się, że Facebook w wersji innej niż niebieska niekonieczne mógłby spełniać swoje dotychczasowe cele.

facebook

Ciekawostka instant

Skoro mowa o kolorze niebieskiem, to dlaczego linki są właśnie w tym kolorze?

Wszystko zaczęło się od przeglądarki Mosaic. Tło przeglądarki było szare a tekst czarny. Żeby wyróżnić hiperłącza konieczne było zastosowanie silne odróżniającego koloru, który musiał na dodatek być czytelny. Paleta najciemniejszych kolorów nie była zbyt rozbudowana (a czarny już był zajęty) więc padło na kolor niebieski – i tak zostało do dziś. Całe kolorowe zajście było spowodowane decyzją szefa W3C – Tim Bernersa-Lee.

NCSA_Mosaic