Czy alfabet Morse’a można wykorzystać do tworzenia aplikacji? | DailyWeb.pl




Czy alfabet Morse’a można wykorzystać do tworzenia aplikacji?

Opublikowano 1 miesiąc temu -


W pierwszej chwili taka propozycja wydaje się niepokojąca. Bo niby po co i dlaczego ktoś miałby coś takiego zrobić? W końcu wszyscy doskonale radzimy sobie z obsługą smartfona, żadne eksperymenty nie są nam potrzebne. Diabeł tkwi jednak w szczegółach. Tym razem diabłem jest przeświadczenie, że nikt nie ma problemu z dotykową obsługą smartfona.

Google wraz z Adaptive Design Association zorganizował 48-godzinny hackaton. Zadaniem uczestników było zbudowanie gry dedykowanej osobom z niepełnosprawnością ruchową. Do obsługi programu należało wykorzystać alfabet Morse’a. To tylko z pozoru wydaje się proste. Ekrany dotykowe wcale nie są najlepszą formą komunikacji z urządzeniem. Na pewno wielu z was, wielokrotnie złościł brak precyzji. Pomyślcie, z jakimi trudnościami muszą zmagać się osoby mniej sprawne. A to tylko przykład z telefonem! Świat jest słabo dostosowany do potrzeb takich ludzi, dlatego powstała Adaptive Design Association. Celem tej inicjatywy jest projektowanie urządzeń odpowiadających na potrzeby osób niepełnosprawnych ruchowo.

Hackaton to tylko jedna z realizacji tego celu i to nie w sposób teoretyczny. Twórcy musieli pracować z osobami z ograniczoną motoryką i zmierzyć się z ich problemami w korzystaniu z interfejsów dotykowych. Efekty prac możecie obejrzeć na tej stronie. Źródło każdej gry zostało otwarte, więc możecie podejrzeć, w jaki sposób zostały zaprogramowane.

Moim zdaniem jednak znacznie ważniejszy jest tutaj design każdej aplikacji. Zwróćcie uwagę na to, w jaki sposób twórcy rozwiązali komunikację użytkownika z grą.

Myślę, że warto zainteresować się rozwiązaniem zaproponowanym przez grupę pracującą nad aplikacją. Alfabet Morse’a został wprowadzony do Gboard, dotykowej klawiatury, o którą dba Google. Jednak twórcy „Alphabets Got Talent” postanowili wyjść poza urządzenie i zaproponowali dwa kontrolery – dla kropki oraz kreski. Świetna sprawa! Skojarzenie ruchu ze znakiem, rezygnacja z dotyku na rzecz zewnętrznych joysticków. Poza nauką przez zabawę aplikacja „Alphabets Got Talent” pokazuje, jak w interesujący sposób można interpretować interfejsy.

Jeżeli pracujecie nad swoją grą, myślcie o swoich użytkownikach oraz o problemach, z jakimi mogą się zetknąć. Począwszy od rozmiaru czcionki, a skończywszy na komunikacji z interfejsem.