W tym zakresie nie mam wątpliwości – technologia idzie do przodu i całkiem dobrze sobie radzi. Zdecydowanie mijający rok nie był zaprojektowany pod kątem doświadczeń użytkowników, ale wszyscy mamy nadzieję, że 2021 to zmieni. Czy słusznie? Zobaczmy!

Digitalizacja zdrowia

Cyfrowe zdrowie zyskuje na popularności. Pandemia, jaka jest, każdy widzi, ale jedno trzeba jej przyznać – zdecydowanie w ekspresowym tempie, przyczyniła się do rozwoju usług związanych z szeroko pojętą medycyną. W 2021 kroi nam się zatem dostępność znacznie dokładniejszych narzędzi do pomiaru snu, tętna czy ciśnienia. Aplikacje do samokontroli zdrowia i możliwie szybkiej reakcji są od kilku miesięcy, niezmiennie bardzo popularne, a w nadchodzącym roku będzie tylko lepiej. Sztuczna inteligencja w służbie zdrowia przeżywa właśnie dynamiczny rozwój, będąc jednocześnie wróżbą, nie tylko na 2021, ale i niedaleką przyszłość:

Przewiduje się, że rynek oprogramowania, sprzętu i usług sztucznej inteligencji dla służby zdrowia przekroczy 34 miliardy dolarów na całym świecie do 2025 roku

– jak podaje BusinessWire.

Teleporada, czyli lekarz na miarę XXI wieku

Poprzez narzucone obostrzenia, a przez to znacznie ograniczone kontakty – w tym kontakty z medykiem pierwszej pomocy – większość obywateli została pozbawiona możliwości wizyty u lekarza „face to face”. Praktyka specjalistów konsultujących się z pacjentami w sposób wirtualny – znacznie wzrosła podczas pandemii i chcąc nie chcąc możemy oczekiwać, że ten rodzaj zdalnej interakcji będzie się nadal rozwijał, ponieważ służby zdrowia starają się przekazywać swoje umiejętności i fundusze najbardziej potrzebującym pacjentom.

Wirtualna rzeczywistość

Futurystyczna wersja świata jest dziś dostępna (dosłownie) na wyciągnięcie ręki. Jednak ze względu na kilka problematycznych aspektów, spotykała na swojej drodze problemu, które nie pozwalały „wstrzelić się” w główny nurt. Teraz jednak, dzięki stale rosnącej popularności i dynamicznie wprowadzanym kreatywnym rozwiązaniom, śmiało można powiedzieć, że nabiera rozpędu.

Oczekuje się, że wielkość rynku gier VR do końca 2020 roku wyniesie 22,9 miliarda dolarów

A jak rynek niezwiązany z grami komputerowymi przystosował się do VR? Całkiem dobrze! Podczas pandemii nasze życie zaczęło ograniczać się w każdej sferze do systemu zdalnego – praca, szkoła, rozrywka. VR zapewnił interakcję z 360-stopniowymi wycieczkami po stoiskach, webinarami i pokojami rozmów. W 2021 r. Możemy spodziewać się, że więcej organizatorów wykorzysta tę technologię, aby dotrzeć do większej liczby odbiorców na całym świecie. Spodziewajmy się też wykorzystania VR-a w cyfrowej medycynie, a także znacznie dynamicznej ekspansji w obszarze kultury – teatry i muzea już wykorzystują tę technologię do tego, aby ich drzwi mogły być otwarte praktycznie całą dobę dla użytkowników. Kto wie, co będzie w przyszłości, być może przyjdzie nam Luwr jeszcze długo oglądać z perspektywy własnej kanapy. Rozwój wirtualnej rzeczywistości na pewno tylko usprawni ten system.

UX w Voice UI

Voice UI (VUI) zdecydowanie stał się jednym z najgorętszych trendów w 2020 roku. Apple, Google i Amazon to jedne z czołowych marek, które zmieniły sposób, w jaki wyszukujemy i korzystamy z inteligentnych urządzeń domowych.

Aby wykonać proste czynności domowe, wystarczy kilka poleceń. I te właśnie polecenia głosowe tak zakorzenione w naszej codzienności, że VUI staje się technologią wszechobecną. Teraz kiedy jest to niewątpliwie główny nurt, możemy oczekiwać, że więcej organizacji wdroży go w ramach procesu UX w 2021 roku. Czekają nas więc poszukiwania i wielowymiarowa weryfikacja narzędzi, umiejętności i talentu do projektowania wciągających angażujących doświadczeń głosowych. 

Ponad jedna czwarta światowej populacji on-line używa funkcji głosowej na swoich urządzeniach mobilnych, dlatego właśnie taki, a nie inny rozwój wydarzeń jest bardziej niż prawdopodobny.

Copywriting, który rozumie doświadczenia użytkownika

W 2021 r. możemy spodziewać się wzrostu zapotrzebowania copywritera UX ze stylem komunikacji, który współgra ze zrozumieniem klienta i jego potrzeb. Rola w procesie rozwoju produktu będzie miała kluczowe znaczenie dla stylu pisania, który ma być spójny, angażujący, osobisty i godny zaufania.

W procesie budowania świadomości marki odpowiedni język to podstawa, zwłaszcza teraz, kiedy większość codziennych czynności ma miejsce w rzeczywistości internetowej.

Projektowanie behawioralne

Na przesyconym i konkurencyjnym rynku utrzymanie zaangażowania klienta w produkt lub usługę wymaga głębszego zrozumienia wewnętrznych potrzeb. Wiedza o tym, co sprawia, że zachodzi interakcja na linii produkt – klient, to klucz do sukcesu.

W 2021 r. Możemy spodziewać się większego zapotrzebowania na projektowanie behawioralne, które odwróci uwagę klientów, wzmocni kręgi społeczne, zapewni rozrywkę dla pozbawionego inspiracji stanu umysłu i zachęci do samorealizacji. Projektowanie behawioralne zachęca do zmiany zachowań i pomaga w określeniu strategii mającej na celu „lepsze jutro”, a wielu przypadkach zmienia do przejęcia nowych przyzwyczajeń lub pracy nad starymi, niekoniecznie dobrymi. Trend ten wyraźnie można zaobserwować wyraźnie w przypadku stale rosnącej popularności Smartwatchy.

Cóż, patrząc na nadchodzący rok, myślę, że wszystko, co wiąże się z zakończeniem 2020 przyjmie się z niekłamanym entuzjazmem, a nowinki technologiczne i nadchodzące trendy są tylko miłym dodatkiem. Jak będzie, oczywiście rzeczywistość zweryfikuje, ale prawdopodobne założenia zapowiadają naprawdę ciekawą rzeczywistość.