Co to jest AMP? Czy jest Ci potrzebny? Czyli Google uruchamia AMP w mobilnych wynikach wyszukiwania! | DailyWeb.pl - codziennie o sieci

Co to jest AMP? Czy jest Ci potrzebny? Czyli Google uruchamia AMP w mobilnych wynikach wyszukiwania!

Opublikowano 11 miesięcy temu - 1


Takie niusy zawsze pojawiają się na wieczór, kiedy emocje po całym dniu opadły. Jak donoszą zagraniczne media branżowe, Google od dzisiaj uruchamia AMP (Accelerated Mobile Pages) dla mobilnych wyników wyszukiwania. Co to oznacza i dlaczego warto być przygotowanym?

Otóż jeśli przejrzeć, to o czym piszą ostatnio włodarze Google, na blogu dla webmasterów, to okazuje się, że sam AMP to historia numer jeden od wielu miesięcy. Dlaczego warto, jaka jest wymierna korzyść, jak przekonać klientów? To wszystko i wiele więcej, właśnie tam. W zasadzie nic dziwnego, odkąd sama idea takiej dystrybucji stron jest naprawdę pomysłowa.

Co to jest AMP?

To skrócona wersja Accelerated Mobile Pages, co w skrócie i laickim tłumaczeniu może oznaczać Przyspieszone Strony Mobilne. Oznacza to tylko tyle, że właściciel serwisu przygotowuje stronę zgodne z wytycznymi standardu AMP i informuje o ich istnieniu Google. Wówczas gigant podczas serwowania wyników wyszukiwania użytkownikom mobilnym prezentuje ten link z ikoną błyskawicy, która symbolizuje super szybkie serwowanie strony.

google-amp-viewer-blue-links-viewer

Taka strona, dzięki ograniczeniu mediów do absolutnego minimum będzie wczytywać się jeszcze szybciej ku uciesze użytkowników mobilnych. Co ciekawe, co do zasady taka strona ma się wczytywać krócej niż w ciągu 1 sekundy. Podczas moich testów, wprawdzie nie miałem stopera, ale prędkość wczytywania robiła ogromne wrażenie.

Jak sprawdzić działanie AMP?

Swego czasu bardzo mocno testowałem Instant Articles wraz z AMP dla naszych podstron. Ostatecznie pozostałem przy tym drugim, jako że nie widziałem realnej korzyści dla samego wydawcy korzystając z tego cuda. Co ważne, jeśli chcecie sprawdzić jak zachowuje się AMP, możecie uruchomić specjalnie przygotowaną wyszukiwarkę od Google, która zaprezentuje Wam takie wyniki i pokaz ich możliwości: g.co/ampdemo (możecie podejrzeć także w swojej przeglądarce naszą przykładową podstrone). Co ważne, pamiętaj by link uruchomić z urządzenia mobilnego, tylko dla niego wyniki można obejrzeć AMPowe strony.

Czy  AMP wpływa na moją pozycje w wynikach wyszukiwania?

Google z powagą zaprzecza. AMP co do zasady nie ma mieć żadnego wpływu na wyniki wyszukiwania. Jak donoszą zagraniczne media, jeśli jednak będą mogli zaserwować wersje AMPową Twojego serwisu, to właśnie ją wybiorą dla użytkownika mobilnego. Oczywiście zapytasz, jak w takim razie korzyść jest dla mnie? W skrócie, to zadowolenie Twojego użytkownika, który otrzyma bardzo szybką podstronę Twojego serwisu. To jednak na Twojej głowie będzie dopasowanie serwowania specjalnych reklam, jeśli oczywiście planujesz ;-)

ampdemo

Kiedy AMP?

Wedle nieoficjalnej informacji, to właśnie od dziś użytkownicy mobilni będą mieli możliwość zobaczenia pierwszych wyników wyszukiwania z AMPowym oznaczeniem. Oczywiście cały proces jest czasochłonny i ma potrwać do końca roku. Baza znanych brandów, które oficjalnie wspierają to rozwiązanie jest naprawdę imponująca, mowa tu o nawet 600 milionach przystosowanych dokumentów.

Jak uruchomić AMP w swoim serwisie?

Sprawa jest banalnie prosta jeśli jesteś użytkownikiem WordPress. W repozytorium tego popularnego CMS znajdziecie tony wtyczek, które AMP obsługują bez najmniejszego problemu. Już powstaje osobny wpis, w którym omówię moją ulubioną wtyczkę. Sprawa się nieco bardziej komplikuje, gdy AMP chcecie uruchomić dla stron statycznych czy innych systemów. Pozostaje przestudiowanie wytycznych na oficjalnej stronie projektu. Polecam gorąco tutorial, jak utworzyć swoją pierwszą stronę w AMP.

Co ważne w samym Google Search Console znajdziecie dedykowane narzędzie, które pozwoli sprawdzić, które AMPowe podstrony generowane są z błędem i co trzeba poprawić. Gorąco polecam, bo sam korzystając z wtyczki, okazuje się, że notorycznie wisi kilkanaście - kilkadziesiąt błędów.

Mimo, że powiedziane jest oficjalnie, że AMP nie przyczyni się do wzrostu pozycji na wybrane frazy jak np. certyfikat SSL, to pamiętajcie, że to wartość dodana dla wszystkich nowych użytkowników (mobilnych). Pamiętajcie też, że jeśli strona wczytuje się dłużej niż 3s, to jest ogromne prawdopodobieństwo, że użytkownik porzuci próbę wejścia do naszego serwisu. Gra warta świeczki, tym bardziej jeśli całe wsparcie dla AMP ma nam obsłużyć wtyczka.