Wrażenie musi robić również dynamika wzrostu rok do roku, która wyniosła 31,4% w odniesieniu do 2019 r Bez wątpienia na rekordowe wzrosty spory wpływ miała pandemia Covid-19, która zaskoczyła cały świat na wiosnę 2020.

Duża część klientów w obawie lub wręcz z niemożności dokonania zakupów w tradycyjnym sklepie wybierała kanał online. Zakupy internetowe nieodłącznie kojarzą się z nowoczesnymi formami płatności. W poniższym tekście chcemy przybliżyć działanie usługi chargeback, która, pomimo że nie są zbyt popularna, daje klientom wymierne korzyści.

Forma płatności za internetowe zakupy ma znaczenie

Zakupy internetowe kojarzą się przede wszystkim z wygodą, oszczędnością czasu. Dzięki możliwości porównania cen w wielu sklepach możemy również zaoszczędzić pieniądze. Nie można jednak zapomnieć o ostatnim elemencie każdych zakupów, którym jest płatność. Kiedy nasze produkty trafią do wirtualnego koszyka musimy wybrać formę płatności. Do wyboru mamy zazwyczaj kilka możliwości. Od lat prym wśród nowoczesnych form wiodą tak zwane szybkie płatności za pośrednictwem operatorów takich, jak PayU czy przelewy24. Dzięki nim podczas płatności łączymy się bezpośrednio ze stroną naszego banku i potwierdzamy transakcję przelewu z naszego konta.

Na kolejnych miejscach znajduje tzw. płatność za pobraniem u kuriera, przelew tradycyjny na wskazane konto sklepu, płatność przy odbiorze oraz płatność kartą w momencie zamówienia. I właśnie płatnościom za pomocą karty warto przyjrzeć się bliżej, ponieważ to dzięki niej możemy skorzystać z opcji chargeback.

W jakich sytuacjach przydaje się tytułowy chargeback?

Najłatwiej omówić to na przykładzie. Jak podkreśla ekspert VIVUS, zdecydowana większość zakupów internetowych przebiega bez większych kłopotów. Zamawiamy, płacimy i czekamy na towar lub usługę np. turystyczną. Zdarza się jednak, iż coś pójdzie nie tak. Możemy paść ofiarą oszustwa, w wyniku którego nie otrzymamy towaru lub biuro turystyczne odwoła naszą wycieczkę. Jeszcze kilka lat temu głośno było o bankructwach biur podróży, które pozostawiały klientów na „lodzie”, pomimo iż ci opłacili swoje wczasy nie tylko ze środków własnych, ale również z pożyczki zaciągniętej przez internet. Jak zwykle w takich przypadkach rozpoczynała się batalia o zwrot pieniędzy. I tu bardzo często pojawiał się problem. Pomimo że biuro podróży musi posiadać stosowne ubezpieczenie to cała procedura zwrotu pieniędzy trwa długo. W najgorszym razie wartość roszczeń może przekroczyć sumę ubezpieczenia i klienci odzyskają jedynie część należnych im środków.

Jak działa chargeback?

W języku finansowym usługa nazywana jest obciążeniem zwrotnym, w wyniku którego możemy odzyskać pieniądze za nieudane zakupy online. Chargeback działa na styku banku i organizacji płatniczej obsługującej karty, czyli VISA, MasterCard. Do tego wszystkiego dochodzi specjalne ubezpieczenie. W pewnym uproszczeniu działanie chargeback możemy przedstawić następująco. Klient zostaje poszkodowany przez sklep, który nie dostarczył mu towaru pomimo zapłaty. Następnie zgłasza reklamację, w której opisuje szczegółowo całą sytuację i czeka, ale pomimo upływu czasu pozostaje ona bez odpowiedzi. W takiej sytuacji ma trzy opcje.
Pierwszą jest odpuścić i pogodzić się ze stratą. Tak robi część klientów nie wierząc w możliwość odzyskania pieniędzy. Pomimo że oszustwa podczas zakupów w sieci statystycznie są bardzo rzadkie, to jednak mają miejsce.

Druga opcja to wstąpienie na długotrwałą i kosztowną drogę sądową. Na tym etapie kolokwialnie mówiąc „odpuszcza” jeszcze więcej osób, zwłaszcza jeśli wartość zakupów – straconych pieniędzy jest stosunkowo niewielka 100-200 zł.
Trzecia opcja to właśnie chargeback, o którego istnieniu wiele osób zwyczajnie nie wie. Chcąc z niego skorzystać należy zgłosić się do banku, którego karta posłużyła do płatności. Składamy reklamację z opisem zaistniałej sytuacji, w której powołujemy się na nieotrzymanie opłaconej usługi.

W następnym kroku dochodzi do tzw. obciążenia zwrotnego, czyli transakcji wewnątrz systemu rozliczeniowego, w wyniku której pierwotna transakcja zostaje cofnięta i klient odzyskuje swoje pieniądze. Następnie bank za pośrednictwem organizacji płatniczej wchodzi na ścieżkę, której celem jest odzyskanie środków od nieuczciwego sprzedawcy. Jeśli ta droga zawiedzie, szkody pokrywa specjalne ubezpieczenie.

Chargeback to dodatkowa forma zabezpieczenia naszych zakupów w sieci

Nasz ekspert z VIVUS radzi, aby planując zakup np. wakacyjnej wycieczki w biurze podróży przelać odpowiednią kwotę na konto, do którego mamy podpiętą swoją kartę debetową lub kredytową i z nich uiścić opłatę za produkt lub usługę. Chargeback obejmuje zarówno tradycyjne karty debetowe jak i kredytowe co sprawia, że każdy, kto ma konto w banku ma ją w swoim portfelu.

Skoro chargeback jest tak korzystny, dlaczego nie jest popularny?

Trudno o jednoznaczną odpowiedź, ale pewnym tropem może być fakt, iż nikt oprócz pokrzywdzonych klientów nie korzysta specjalnie na jej istnieniu. Chargeback angażuje pracę pracowników banku, organizacji płatniczej i wymaga dodatkowego ubezpieczenia. Co ciekawe chargeback istnieje od dawna jak pewnego rodzaju mechanizm zabezpieczający. Każdego dnia na świecie dokonuje się setek milionów transakcji kartami. 99,99% przebiega bez problemu, ale właśnie dla tego promila stworzono możliwość cofnięcia operacji, jeśli coś poszło z nią nie tak. Zdarza się np. że płacąc w sklepie zostanie nam podwójnie pobrana opłata z karty. Dzięki chargeback transakcje mają charakter odwracalny i środki bezzwłocznie wracają na konto klienta. Niestety na co dzień mało kto wie o możliwości skorzystania z niego jako sposobu dochodzenia swoich pieniędzy od nieuczciwych sprzedawców.

Podsumowując, chargeback jest prostą, ale niezwykle przydatną usługą na rynku finansowym. Warto o niej wiedzieć i dzielić się tą wiedzą ze swoim najbliższymi. Wówczas szanse na to, że zostaniemy oszukani podczas zakupów maleją niemalże do zera.

Artykuł powstał dzięki marce VIVUS


Posłuchaj nas!