Pod koniec lipca legendarna zupa Campbell’s pokazała nową puszkę. Markę rozsławił Andy Warhol serią obrazów „Puszki z zupą firmy Campbell”. Zostały one namalowane przez Andy’ego Warhola w 1962 roku. Składają się na nie trzydzieści dwa płótna, każde o wymiarach 51 × 41 cm, które przedstawiają puszkę z zupą firmy Campbell’s we wszystkich dostępnych w tamtych latach smakach.

Andy Warhol: Campbell's Soup Cans (MoMA - New York)
Andy Warhol: Campbell’s Soup Cans (MoMA – New York)

Campbell’s zmienia wizerunek po 50 latach

Przez pięć dekad design marki Campbell’s pozostał praktycznie nietknięty. Teraz logo i etykiety puszek zostały przeprojektowane. Odświeżono poszczególne elementy oraz delikatnie poprzestawiano je. Największą zmianą jest pojawienie się w dole puszki grafiki przedstawiającej główne składniki zupy. Nie jestem przekonany, czy rzeczywiście społeczeństwa USA i innych krajów (produkty firmy Campbell’s sprzedawane są w 120 krajach świata) upadły tak nisko, że trzeba im pokazywać, co kupują. Z drugiej strony jednak na świecie jest ponoć 14-16% analfabetów, co daje około 760 milionów osób.

Dzięki Warholowi marka Campbell’s weszła do popkultury. Teraz firma z tego korzysta. Wraz z rebrandingiem Campbell’s wprowadził do sprzedaży limitowany artystyczny token (NFT). Zaprojektowana przez Sophie Chang ilustracja została wystawiona do sprzedaży w liczbie 100 sztuk, które wyprzedały się na pniu. Nie jest to może tak absurdalne jak sprzedawanie swojej wirtualnej miłości w formie NFT, ale ja dalej nie kupuję idei niewymienialnych tokenów.

campbells rebranding 2021

Z jednej strony są pewne projekty, takie jak chociażby obecne logo Coca-Coli, których nie powinno się zmieniać. Z drugiej – poprzedni design puszki Campbella się trochę zestarzał i warto było go odświeżyć. Jedyne, co mi się nie podoba, to te zdjęcia, które zaburzają symetrię opakowania.

A Wy co sądzicie o zmianie? Uważacie, że design puszki, przez pewną kultowość, do której przyczynił się Warhol,  nie powinien być zmieniany, czy jednak skłaniacie się ku odświeżeniu designu, na co zdecydowała się amerykańska firma?