Bierzecie się za tworzenie gier i chcecie spróbować czegoś nowego? Pobierzcie Godota! | DailyWeb.pl

Bierzecie się za tworzenie gier i chcecie spróbować czegoś nowego? Pobierzcie Godota!

Opublikowano 3 tygodnie temu -


W zeszłym roku napisałem kilka słów na temat silników do tworzenia gier komputerowych. Wspomniałem wtedy o pewnym projekcie. Są ludzie w gamedevie, którym zależy nad rozwiązaniami otwartoźródłowymi i niekoniecznie chcą wybierać z wyłącznie komercyjnych produktów.

Bierzecie się za tworzenie gier i chcecie spróbować czegoś nowego? Pobierzcie  najnowszego Godota! W zeszłym tygodniu została wydana stabilna wersja 3.0, w której wprowadzono obsługę C#. Na tę zmianę czekało wiele osób. Dokumentacja została odpowiednio przygotowana, więc dla osób znających ten język, rozpoczęcie przygody z Godotem nie powinno być dużym problemem. Jeżeli nigdy wcześniej nie mieliście do czynienia z programowaniem, to na pewno zainteresuje Was GDScript. W dokumentacji znajduje się dokładny opis tworzenia skryptów oraz opis stworzenia pierwszej gry. Trzeba pochwalić twórców, za tak precyzyjne wskazówki dotyczące obsługi silnika. Przykładowy projekt tłumaczy wszystkie najważniejsze elementy dotyczące tworzenia cyfrowej rozrywki za pomocą Godota.

Cały tydzień spędziłem z tym silnikiem, z krótki przerwami na oglądanie Altered Carbon na Netfliksie oraz dłuższą przerwą związaną z imprezą urodzinową Żony. Postanowiłem, że spróbuję swoich sił w niewielkich grach. Kółko i krzyżyk, kości, wąż – moje pierwsze gry, które pisałem w C++. Okazało się, że edytor Godota jest całkiem intuicyjny. Wcześniej miałem kontakt zarówno z Unreal Engine 4, jak i Unity3D i muszę przyznać, że przyzwyczajenie się do nowego interfejsu nie zajęło mi dużo czasu. Zdecydowałem się, że do pisania skryptów będę korzystał z C#. GDScript okazał się dla mnie przeszkodą nie do przeskoczenia. To nie tak, że ma niezwykle skomplikowaną składnię, po prostu padłem ofiarą nawyków. Łatwiej było mi przeskoczyć do C#, z którym miałem już trochę wspólnego, za sprawą flirtu z Unity3D, niż uczyć się składni GDScript. To w dużej mierze były drobiazgi (np. kończenie linii średnikiem, czego nie wymaga GDScript), jednak sprawiały, że tworzenie gry niemiłosiernie mnie irytowało. Nigdy nie byłem fanem ciągłe poprawiania błędów wyrzuconych przez kompilator.

Po co ludzie zajmują się tworzeniem gier?

Udało się zrobić kości, kółko i krzyżyk oraz węża. Skryptowanie w Godocie jest przyjemne, w dużej mierze za sprawą dobrze przygotowanej dokumentacji. Na pewno ten silnik, to doskonałe narzędzie do prototypowania gier, tym bardziej że waży jedynie 21 megabajtów. Kolejne miesiące na pewno przyniosą następne poprawki oraz ulepszenia. Myślę, że Godot ma szansę stać się ciekawą konkurencją dla Unity3D oraz Unreal Engine 4.