Aplikacja, która może uratować życie podczas pandemii koronawirusa. Jej stworzenie zajęło zaledwie 2 tygodnie

Aplikacja, która może uratować życie podczas pandemii koronawirusa. Jej stworzenie zajęło zaledwie 2 tygodnie

Opublikowano 24.06.2020 17:22 - Wpis sponsorowany


Pandemia COVID-19 postawiła w stan gotowości cały świat, wywołując potężny kryzys nie tylko w służbie zdrowia, ale i w innych gałęziach gospodarki. Czy odpowiedzią na to wyzwanie może być innowacja technologiczna? Firma Startup Development House udowodniła, że jest to możliwe. Co istotne, aby stworzyć nowoczesne rozwiązanie nie są potrzebne duże zasoby ani długi czas realizacji. Agile management, czyli zwinne podejście – to klucz do sukcesu.

Wystarczą dwa tygodnie do stworzenia innowacyjnego rozwiązania

Za stworzenie aplikacji mobilnej, której zadaniem jest walka z pandemią koronawirusa, odpowiada Startup Development House. Z prośbą o jej opracowanie zgłosiła się do SDH firma z Nigerii, Grace Lake Partners (GLP). Kluczem do sukcesu w walce z COVID-19 jest zminimalizowanie gromadzenia się wielu osób w jednym pomieszczeniu. Koronawirus ma ogromne pole do działania także wówczas, kiedy się przemieszczamy. W przeciwdziałaniu temu ma pomóc aplikacja SocialHealth. W jaki sposób? Otóż umożliwia ona zdalne zaaranżowanie wizyty lekarskiej, odbycie wideorozmowy, a następnie wystawienie cyfrowej recepty. To pierwsza tego typu aplikacja w Nigerii. Okazuje się, że stworzenie tego innowacyjnego rozwiązania było możliwe w zaledwie dwa tygodnie! Wystarczyło tak niewiele czasu, aby zostało ono wdrożone produkcyjnie.

Klucz do sukcesu: elastyczne podejście

Trzeba przyznać, że nowa aplikacja została stworzona w rekordowo krótkim czasie, który dla wielu byłby po prostu nieosiągalny. W końcu samo projektowanie, a następnie wdrożenie jest nie lada wyzwaniem. Sekret tego sukcesu tkwi przede wszystkim w doświadczeniu w kreowaniu rozwiązań IT dla startupów. Mowa głównie o dokładnym rozpoznaniu potrzeb klienta, a następnie szybkim wprowadzaniu ich w życie. W praktyce oznacza to prototypowanie, jak również użycie właściwych technologii.

Na czym właściwie polega innowacja? Otóż przede wszystkim na skupieniu się na tym, co jest dla użytkowników najbardziej istotne. Kolejnym krokiem jest stworzenie pierwszego prototypu, aby potem móc wybrać optymalne rozwiązanie. W tym konkretnym przypadku priorytetem dla klienta był szybki czas wytworzenia aplikacji oraz jej dostępność zarówno dla pacjentów, jak i lekarzy. Dopiero na drugim miejscu znalazł się jej design.

Szybkość i dostępność w pakiecie z bezpieczeństwem

Nowej aplikacji nie trzeba pobierać ze sklepu Google Play czy App Store. Jest zaliczana do typu Progressive Web App (PWA), a więc dostępna z poziomu przeglądarki. Co istotne, działa dobrze nawet w przypadku słabego łącza internetowego. Wystarczyły dwa tygodnie, aby powstało narzędzie, które jest nie tylko funkcjonalne, ale także w pełni bezpieczne. Wszystkie połączenia a także dane pacjentów są szyfrowane. Zadbano także o to, aby sam proces polegający na rejestracji lekarzy oraz pacjentów, jak również planowaniu wizyt i przepisywaniu leków, był możliwie jak najbardziej uproszczony.

Bardzo istotne jest także to, że Startup Development House podczas tworzenia aplikacji wziął pod uwagę specyficzne wymagania obowiązujące w Nigerii. Mowa o tym, że podpis lekarza musi się znaleźć na e-recepcie. Firma spełniła wszystkie oczekiwania zleceniodawcy, bazując na swoim doświadczeniu we wdrażaniu innowacji w korporacjach.

Pandemia a cyfrowe innowacje

Sytuacja zdrowotna w Nigerii jest obecnie bardzo poważna. To kraj, który musi sprostać nie tylko pandemii koronawirusa, ale także walczyć z wieloma innymi chorobami zakaźnymi. Jednym z działań jest właśnie niedopuszczenie do sytuacji, w których w przychodniach znajdują się pacjenci, którzy nie wymagają bezpośredniej pomocy.

Koronawirus jest bardzo wymagającym przeciwnikiem. Wymusza zarówno na rządach państw na całym świecie, jak również na przedsiębiorcach, zastosowanie innowacyjnych rozwiązań i takiego właśnie podejścia do związanych z nim problemów. Ważnym działaniem jest organizacja telewizyt lekarskich, innym – równie istotnym – wprowadzenie zdalnej pracy. Nie są to jednak jedyne trendy.

Trzeba jasno powiedzieć, że zdecydowanie łatwiejszą sytuację mają te podmioty gospodarcze, które jeszcze przed pandemią zainwestowały w transformację cyfrową. Są one o wiele bardziej przygotowane na walkę ze światowym kryzysem. Bo przecież pandemia nie uderzyła jedynie w służbę zdrowia, ale także inne gałęzie gospodarki, takie jak handel, usługi finansowe czy gastronomię. Decydujące znaczenie ma tu czas i efektywne działanie, dlatego tak ważne jest szybkie podjęcie decyzji. Bardzo ważne może okazać się też nawiązanie współpracy z partnerem, który stanie na wysokości zadania i opracuje koncepcję produktu, która umożliwi sprawne powstanie prototypu, a następnie z powodzeniem wdroży gotowe rozwiązanie IT.

Czym się kierować przy wyborze partnera biznesowego?

Na co zwrócić uwagę przy wyborze partnera? Tak, jak najbardziej można to pytanie skojarzyć z ofertą matrymonialną, ponieważ z partnerem IT także można związać się na długo. Oczywiście, to wszystko zależy od potrzeb. Co więc należy wziąć pod uwagę?

  1. Portfolio – tutaj kłania się w pas tak zwany due diligence, czyli sprawdzenie, jakie projekty zrealizował potencjalny partner. Nie bez znaczenia pozostają także opinie klientów. Dobry partner technologiczny to taki, który pracował już zarówno ze startupami, jak i dużymi firmami. Nie ma więc problemu z łączeniem szybkich metod realizacji projektów cyfrowych ze stale rosnącymi biznesowymi potrzebami swoich klientów.
  1. Wykorzystywane metody zarządzania projektami – sytuacja na rynku jest obecnie bardzo dynamiczna. W tak zmieniającym się środowisku potencjalny partner musi umieć się odnaleźć, czyli być biegły we wszelkich wdrożeniach, wykorzystując nowoczesne metodyki, na przykład Agile czy Scrum. Takie działanie daje gwarancję, że otrzymamy projekt zgodnie z założeniami finansowymi, a także w ustalonym terminie.
  1. Zespół i znajomość nowoczesnych technologii – zespół specjalistów: developerów, strategów produktowych, product designerów, project managerów i testerów Quality Assurance – to fundament, który gwarantuje klientowi szybkie i kompleksowe wdrażanie rozwiązań cyfrowych. Dobry partner jest skierowany na potrzeby klienta, to właśnie od nich uzależnia rozwiązania technologiczne. Na powodzenie projektu składa się połączenie wszystkich kompetencji wspomnianych specjalistów w jednej zgranej drużynie.
  1. Doświadczenie w projektach zagranicznych – to bardzo ważny aspekt, który powinniśmy wziąć pod uwagę. To oznacza, że partner jest w stanie łączyć komunikację i nacisk na bezpieczeństwo systemu ze zwinnym podejściem. Możemy także liczyć na to, że efektywnie pracuje w formie zdalnej, która w obecnych czasach stanowi gwarancję, a w zasadzie warunek tego, aby projekt został zrealizowany (ciągłość pracy).

Obecna sytuacja na świecie wymaga odejścia od tradycyjnego modelu wdrożeń IT, które wymagały mnóstwa czasu. Mowa o projektach prowadzonych zgodnie z tak zwaną “specyfikacją”. Nieuniknione jest zastąpienie ich szybkim prototypowaniem i wdrażaniem sprawdzonych z użytkownikami rozwiązań cyfrowych. Teraz liczy się szybka pomoc klientowi i ustalenie jego potrzeb, a następnie błyskawiczne i sprawne działanie. To zdecydowanie ważniejsze niż tworzenie długich linijek kodu.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat, napisz do nas.

Cezary Zbierzchowski

Innovation Manager w Startup Development House


Artykuł partnera.

Wieści z Rozładowani.pl