Alan Wake 2 zadebiutuje już niebawem, dlatego deweloperzy przestali trzymać graczy dłużej w niepewności i udostępnili wymagania sprzętowe kontynuacji przygód wyjątkowego pisarza. Jak się jednak okazuje, nie są to dobre wieści dla fanów, ponieważ horror stanie się twardym orzechem do zgryzienia dla wielu kart graficznych.
Alan Wake 2 od dłuższego czasu zapowiada się na jedną z najciekawszych gier tego roku. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie nad wyraz klimatyczne materiały promocyjne, przedstawiające skrawki rozgrywki i najmocniejsze strony produkcji. Wyraźnie podkreślono w nich role dwóch bohaterów, intrygujące lokacje oraz wspaniałą grafikę.
Ostatnia z wymienionych zalet okazuje się jednak wyjątkowo problematyczną kwestią dla posiadaczy większości kart graficznych. Powiem to wprost, niedawno udostępnione wymagania techniczne gry Alan Wake 2 straszą bardziej od nadnaturalnego mroku, który nawiedza Bright Falls. Znaczna część graczy może zapomnieć o wszystkich bajerach graficznych. Ba, niektórzy także o rozgrywce, smakując filmików z gry na YouTube.
Alan Wake 2 straszy wymaganiami sprzętowymi. Nie jest dobrze!
Nareszcie możemy zrozumieć, dlaczego studio Remedy tak długo zwlekało z udostępnieniem wymagań sprzętowych Alana Wake’a 2, którego premiera jakiś czas temu została przełożona na 27 października. Co tu dużo mówić, deweloperzy zawiesili poprzeczkę nad wyraz wysoko, wpisując karty graficzne GeForce RTX 3060/Radeon RX 6600 XT już przy rekomendowanych ustawieniach graficznych z włączoną opcją DLSS w trybie zbalansowanym.
Warto zwrócić uwagę na wykorzystanie techniki skalowania DLSS albo FSR, ponieważ są one zalecane przy każdej możliwej konfiguracji. Dotyczy to trybów jakościowego, zbalansowanego oraz wydajnościowego. Podkreślam, trybu wydajnościowego. Przypomnę jedynie, że DLSS zwiększa liczba klatek, wpływając na jakość obrazu. W przypadku np. trybu wydajnościowego renderowana grafika będzie zdecydowanie gorsza.
Minimalne wymagania sprzętowe Alan Wake 2 (1080p i 30 fps)
- System operacyjny: 64-bitowy Windows 10 lub 11
- Procesor: Intel Core i5-7600K 3,8 GHz lub odpowiednik AMD
- Pamięć RAM: 16 GB
- Karta graficzna: GeForce RTX 2060 lub Radeon RX 6600
- Dysk: 90 GB wolnego miejsca na SSD
W przypadku minimalnych wymagań sprzętowych warto zwrócić uwagę na 16 GB pamięci RAM oraz kartę RTX 2060, która otwiera zestawienie. A to wszystko, żeby cieszyć się zaledwie 30 klatkami na sekundę!? Niektóre z gier wciąż biorą pod uwagę zdecydowanie słabsze podzespoły, pamiętając o graczach ze starszym sprzętem. Przykład, do uruchomienia gry Assassin’s Creed Mirage wystarczało już 8 GB pamięci RAM oraz skromny GTX 1060.
Gra grze nierówna, dlatego Alan Wake ma w planach zaoferować wyjątkowe doświadczenia dzięki dodatkowym bajerom. Należy tutaj podkreślić, że będzie to jedna pierwszych gier, która wykorzysta możliwości DirectX 12 Ultimate. Można powiedzieć, że jest to nowy poziom realizmu dzięki obsłudze ray tracingu, modułów cieniowania Mesh Shader oraz technologii Variable Rate Shading i Sampler Feedback. Nie zmienia to jednak faktu, że wymagania wciąż pozostają kosmicznie wysokie.
Zalecane wymagania sprzętowe Alan Wake 2 (1080p i 60 fps)
- System operacyjny: 64-bitowy Windows 10 lub 11
- Procesor: AMD Ryzen 7 3700X 3,6 GHz lub odpowiednik Intela
- Pamięć RAM: 16 GB
- Karta graficzna: GeForce RTX 3070 lub Radeon RX 6700 XT
- Dysk: 90 GB wolnego miejsca na SSD
Zalecane ustawienia graficzne rzucają się w oczy przez wspomniane karty graficznych, ponieważ w przypadku procesora producent zawsze poleca cacko Ryzen 7 3700X lub odpowiednik Intela. Gracze mogą cieszyć się 60 klatkami na sekundę w rozdzielczości Full HD dzięki kartom GeForce RTX 3070 i Radeon RX 6700 XT. Jedynym wyjątkiem są tutaj ustawienia Ultra, ponieważ wymagają sprzętu z wyższej półki jakościowej oraz cenowej.
Zalecane wymagania sprzętowe Alan Wake 2 (1440p i 30 fps)
- System operacyjny: 64-bitowy Windows 10 lub 11
- Procesor: AMD Ryzen 7 3700X 3,6 GHz lub odpowiednik Intela
- Pamięć RAM: 16 GB
- Karta graficzna: GeForce RTX 3060 lub Radeon RX 6600 XT
- Dysk: 90 GB wolnego miejsca na SSD
Sprawne oko graczy z pewnością wychwyci także powtarzającą się liczbę pamięci RAM oraz 90 GB wolnego miejsca na dysku SSD. Nie jest to nic wyjątkowego, ponieważ od dłuższego czasu studia decydują się właśnie na takie wymagania. Chociaż muszę przyznać, że nie zazdroszczę tutaj nieszczęśnikom, którzy mają wolne łącze internetowe. W ramach pocieszenia mogę dodać, że przygoda pisarza i tak nie należy do rekordzistów, bo były już produkcje wymagające grubo ponad 100 GB wolnej pamięci na dysku.
Najwyższe wymagania sprzętowe Alan Wake 2 (2160p i 60 fps)
- System operacyjny: 64-bitowy Windows 10 lub 11
- Procesor: AMD Ryzen 7 3700X 3,6 GHz lub odpowiednik Intela
- Pamięć RAM: 16 GB
- Karta graficzna: GeForce RTX 4070 lub Radeon RX 7800 XT
- Dysk: 90 GB wolnego miejsca na SSD
W przypadku najwyższych wymagań musimy włączyć DLSS/FSR 2 w trybie wydajnościowym. Jak też można zauważyć, każdy rodzaj ustawień w jakiś sposób wiążę się z nowoczesną technologią, która umożliwia uzyskanie większej liczby klatek.
Najniższe wymagania sprzętowe Alan Wake 2 do niskich ustawień ray tracingu (1080p i 30 fps)
- System operacyjny: 64-bitowy Windows 10 lub 11
- Procesor: AMD Ryzen 7 3700X 3,6 GHz lub odpowiednik Intela
- Pamięć RAM: 16 GB
- Karta graficzna: GeForce RTX 3070 lub Radeon RX 6800 XT
- Dysk: 90 GB wolnego miejsca na SSD
Słabsze karcioszki wystarczą jeszcze do uruchomienia gry na średnich wymaganiach z opcją Ray Tracing na niskim poziomie. Tutaj musimy być jednak przygotowani na spadek liczby klatek na sekundę do 30. Do tego należy włączyć także DLSS/FSR2 w jakościowym trybie. Dalej jest jednak coraz drożej.
Średnie wymagania sprzętowe Alan Wake 2 do średnich ustawień ray tracingu i z włączonym path tracingiem (1080p i 60 fps)
- System operacyjny: 64-bitowy Windows 10 lub 11
- Procesor: AMD Ryzen 7 3700X 3,6 GHz lub odpowiednik Intela
- Pamięć RAM: 16 GB
- Karta graficzna: GeForce RTX 4070
- Dysk: 90 GB wolnego miejsca na SSD
Wysokie wymagania sprzętowe Alan Wake 2 do wysokich ustawień ray tracingu i z włączonym path tracingiem (2160p i 60 fps)
- System operacyjny: 64-bitowy Windows 10 lub 11
- Procesor: AMD Ryzen 7 3700X 3,6 GHz lub odpowiednik Intela
- Pamięć RAM: 16 GB
- Karta graficzna: GeForce RTX 4080
- Dysk: 90 GB wolnego miejsca na SSD
W przypadku uruchomienia gry ze średnimi lub wysokimi ustawieniami ray tracingu oraz włączonym path tracingiem potrzeba kolejno kart GeForce RTX 4070, oraz GeForce RXT 4080. A jest to poziom czołowych podzespołów, które mamy obecnie na rynku. Nie muszę chyba dodawać, że cholernie drogich?
Na domiar złego możecie zapomnieć o skorzystaniu ze starszych modeli kart, ponieważ Alan Wake 2 nie obsłuży serii GeForce GTX 1000 lub Radeon RX 5000 i starszych. Dlaczego? Wszystko przez funkcję dostępną tylko we wcześniej wspomnianym DirectX 12 Ultimate, czyli mesh shaders.
Krytyka ze strony graczy na widok wymagań sprzętowych Alana Wake’a 2
Jak łatwo się domyślić, gracze wyciągnęli swoje myszki i klawiatury, aby wyrazić swoje niezadowolenie w sieci (polecam dyskusję na Reddicie). Warto tutaj podkreślić zwłaszcza jedną uwagę, która dotyczy sprzętu Valve. Steam Deck nie powinien być jednak aktualnie brany pod uwagę, ponieważ Remedy dogadało się z firmą Epic Games. Więcej szczęścia mają za to posiadacze konsol, którzy patrzą na sprawę z uśmiechem na ustach, wychwalając swoje PlayStation 5.
Rzetelność nie pozwala mi zapomnieć także o fanach takiego ruchu, którzy uważają, że kontynuacja Alana wskoczy na nowy poziom, usprawiedliwiając tym samym kuriozalnie wysokie wymagania. Nie mogę powiedzieć, żeby gra nie prezentowała się oszołamiająco. Do tej pory materiały promocyjne pozwalały rzucić okiem na fenomenalną grafikę, która, jak widać, ciągnie za sobą konsekwencje.
Chociaż mnie, jak i większość graczy, dziwi wykorzystanie możliwości DLSS/FSR 2 przy wszystkich ustawieniach graficznych. Dlatego też rozumiem słowa zmartwienia większości internautów, które wyrażają obawę o stan techniczny produkcji na premierę. A sądny dzień weryfikacji odbędzie się już 27 października tego roku.