AdSense radzi wydawcom ograniczyć liczbę reklam

AdSense radzi wydawcom ograniczyć liczbę reklam

Opublikowano 17.01.2018 11:52 -


Zeszły tydzień przyniósł garść nowości w AdSense. Do dyspozycji wydawców zostało udostępnione nowe narzędzie, a w eksperymentach pojawiła się nowa metryka. Google wytłumaczył także, z czego wynika spadek przychodów u niektórych wydawców.

Wprowadzone nowości mają pomóc wydawcom lepiej zrozumieć, w jaki sposób pewne czynniki wpływają na zachowanie użytkowników na ich stronie, a także uzyskiwane przychody reklamowe.

Długość ma znaczenie

Pierwszą zmianą jest wprowadzenie do opcji eksperymentów nowej metryki o nazwie "długość sesji reklamowej" (ad session lenght), mierzonej na postawie średniej liczby zapytań przypadających na sesje reklamową. Nowa metryka pozwala sprawdzić ile czasu użytkownicy spędzają na danej stronie, a także w jaki sposób ustawienia eksperymentu, wpływają na UX. Dłuższe sesje reklamowe są bowiem zwykle związane z dobrym wskaźnikiem komfortu użytkownika na stronie. 

Nie zawsze "więcej" znaczy "lepiej"

Zmniejszanie liczby reklam na stronie jest trendem do którego Google próbuje przekonać wydawców już od dłuższego czasu. Jakiś czas temu pisaliśmy o uruchomieniu specjalnej wersji programu AdSense o nazwie User First, którego celem była optymalizacja przychodów wydawców przy jednoczesnym zmniejszeniu liczby reklam. Jest to reakcja Google na wciąż rosnącą popularność adblocków.

Tym razem do dyspozycji wszystkich klientów AdSense pojawia się nowe narzędzie o nazwie "bilans reklam" (ad balance tool). Może nie takie całkiem nowe, bowiem było testowane w pewnym zakresie już w zeszłym roku. Teraz Google prezentuje je nam jednak w pełnej krasie.

Optymalizacja bilansu reklam w witrynie ma pomóc wydawcom znaleźć "złoty środek" pomiędzy ilością wyświetlanych reklam, a poziomem przychodów. Celem jest znalezienie takiego współczynnika fill rate, aby odrzucenie najsłabszych impresji nie wpłynęło znacząco na zarobki wydawcy. 

Narzędzie można znaleźć w panelu użytkownika AdSense, w zakładce "Moje reklamy". Za pomocą suwaka możemy sprawdzić, jak nasze zarobki zmienią się w przypadku zmniejszenia lub zwiększenia liczby wyświetlanych reklam. Pokazywane wartości bazowane są na analizie ruchu reklamowego na stronie wydawcy przeprowadzanego przez Google.

Warto zauważyć, że podobne działanie od dłuższego czasu możliwe jest w przypadku korzystania z usług yield optymalizatorów. Wprowadzenie go do AdSense ma jednak szansę zwiększyć wiedzę wydawców na temat źródeł uzyskiwanych przychodów reklamowych oraz przekonać, że ilość reklam wcale nie musi iść w parze z zarobkami.

Problemy z Crawlem przyczyną spadku przychodów

Część wydawców Google AdSense zauważyła w przeciągu ostatnich tygodni zmiany w wyświetlaniu reklam w swoich witrynach. Twierdzą oni, że reklamy nie są wyświetlane, a boksy reklamowe na ich stronach są puste, co powoduje spadek przychodów. Okazuje się, że przyczyną mogą być problemy z crawlem Google.

W ramach starań Google mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa reklamodawców, AdWords i DoubleClick Bid Manager od jakiegoś są bardziej restrykcyjne dla żądań reklam pochodzących z adresów URL, które nie są zindeksowane. Wszystko w celu uniknięcia ryzyka wyświetlenia reklam w sąsiedztwie wrażliwych treści.

Jeśli zauważysz u siebie problemy z niepoprawnym wyświetlaniem reklam, a na koncie AdSense nie ma żadnych powiadomień o naruszeniu zasad, sprawdź informacje o błędach robota indeksującego AdSense. Możliwe, że robot indeksujący jest blokowany w pliku robots.txt witryny.

Jesteśmy na #IFA2019 - zobacz naszą relację