Jeśli monetyzujesz swoją stronę internetową za pomocą AdSense lub innego systemu reklamowego, bardzo prawdopodobne, że w ciągu ostatnich tygodni słyszałeś o inicjatywie Ads.txt. Podpowiadamy, na czym polega to rozwiązanie i dlaczego staje się ono standardem w świecie programmatic.
„Ryzyko utraty zarobków – co najmniej jeden z Twoich plików ads.txt nie zawiera identyfikatora wydawcy AdSense. Napraw ten błąd teraz, by nie wpłynął on znacząco na Twoje przychody.”
Taki komunikat pojawia się od kilku dni w panelu AdSense u części wydawców. O konieczności implementacji pliku ads.txt przypominają też agencje i domy mediowe, a także same platformy ad exchange. O co w tym wszystkim chodzi?
Ads.txt – co to takiego?
Authorised Digital Sellers to opracowana przez IAB Tech Lab inicjatywa, mająca na celu zwiększenie transparentności procesu sprzedaży powierzchni reklamowej. Właściciele stron internetowych proszeni są o umieszczenie na serwerze strony niewielkiego pliku .txt zawierającego informacje na temat podmiotów, które są uprawnione do sprzedaży powierzchni reklamowej w danej witrynie.
Inicjatywa jest odpowiedzią na dwa istotne problemy z jakimi od dłuższego czasu zmaga się ekosystem programmatic. Pierwszy to domain spoofing, czyli podszywanie się pod znane domeny i przechwytywanie ich ruchu, a następnie kierowanie go na strony ze zmodyfikowaną treścią. Drugim problemem jest tzw. arbitraż, czyli nieuczciwa odsprzedaż danej powierzchni reklamowej. Zwiększenie transparentności poprzez dodatkowy element weryfikacji, ma skutecznie ograniczyć występowanie obu zjawisk.
Dlaczego implementacja ads.txt jest ważna?
Choć aktualnie wydawcy nie zauważają jeszcze bezpośrednich korzyści płynących z implementacji ads.txt, w przyszłości posiadanie i aktualizacja tego pliku może być konieczna, jeśli chcemy zarabiać na bannerach znajdujących się na naszej stronie internetowej. Choć, jak dowiadujemy się z oficjalnego supportu AdSense, inicjatywa nie jest jeszcze obowiązkowa dla bezpośrednich wydawców biorących udział w programie, już wkrótce ma szanse się to zmienić. Już teraz inne platformy adexchange zapowiadają, że wkrótce przestaną obsługiwać zapytania pochodzące ze stron, które nie działają w standardzie ads.txt.
Jak wygląda implementacja ads.txt?
Zawartość pliku ads.txt zależy od ilości autoryzowanych sprzedawców twojej powierzchni reklamowej. Każdemu sprzedawcy odpowiada osobny wiersz w pliku, w którym znajdują się takie informacje jak: nazwa domeny systemu reklamowego, identyfikator konta wydawcy, typ konta/relacji oraz opcjonalnie – identyfikator urzędy certyfikacji.
Jeśli korzystasz na swojej stronie wyłącznie z AdSense i dodatkowo sam zarządzasz swoim kontem, treść pliku będzie wyglądać następująco:
google.com, [identyfikator wydawcy], DIRECT, f08c47fec0942fa0
Jeśli w zakresie monetyzacji korzystasz z platform SSP, agencji reklamowej, domu mediowego lub innego pośrednika, skontaktuj się z nimi. Pełne informacje na temat zawartości pliku ads.txt powinien dostarczyć ci twój account manager.
Gotowy plik tekstowy powinien zostać umieszczony w katalogu głównym na serwerze strony (w domenie głównej). Jeśli nie posiadasz dostępu do katalogu, skontaktuj się w tej sprawie z webmasterem.
Więcej informacji na temat ads.txt można znaleźć w poradniku AdSense.