24.02.2023 17:32 | Aktualizacja: 28.02.2023 11:58

ABC pozycjonowania lokalnego

Ludzie lubią mieć blisko do pracy, punktów usługowych czy miejsc rozrywki. Od lat biorą to pod uwagę m.in. urbaniści, ale może to także przynieść korzyści w branży SEO. Czym jest lokalne pozycjonowanie i jak wpływa na działalność firm?

geo

Pozycjonowanie lokalne – jak działa?

Lokalne pozycjonowanie stron (zwane także lokalnym SEO) obejmuje szereg działań SEO, których celem jest uzyskanie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania i frazach powiązanych z konkretnym obszarem. Słowa kluczowe najczęściej odnoszą się do różnego typu usług lub produktów, a lokalizacja może być „stopniowana” – może odnosić się do miasta, ale też do konkretnej dzielnicy. Przykładami fraz podpadających pod lokalne pozycjonowanie będą zarówno „restauracja Wrocław”, jak i „fryzjer Wrocław Pilczyce”.

Pozycjonowanie lokalne, regionalne i globalne

Pozycjonowanie stron ze względu na lokalizację firmy może odbyć się na kilku różnych poziomach. Najniższym będzie pozycjonowanie lokalne – będzie się ono odnosić do konkretnego miasta lub dzielnicy. Pozycjonowanie globalne będzie najwyższym poziomem i odnosi się do konkretnych fraz bez względu na lokalizację. „Agencja SEO Wrocław” podpada pod pozycjonowanie lokalne, a sama „agencja SEO” pod globalne.

Osobno należy omówić pozycjonowanie regionalne, czyli dotyczące obszarów większych niż miasto, ale mniejszych niż kraj, np. województw czy regionów historycznych. Trzeba pamiętać, że nie w każdym wypadku będzie miało sens. Może się nie sprawdzić np. w wypadku mechaników, ale dla firm z branży turystycznej może mieć fundamentalne znaczenie. Gdy użytkownicy szukają miejsca do wypoczynku, często wpisują nazwę konkretnego regionu, więc np. fraza „wypoczynek Kaszuby” może być istotna dla hotelu działającego w tym rejonie.

Pozycjonowanie regionalne może mieć też znaczenie, gdy firma prowadzi działalność na terenie państwa, w którym występują silne tendencje regionalne, np. Stanów Zjednoczonych czy Hiszpanii. W przypadku polskich województw może nie przynosić to aż tak widocznych efektów, ponieważ frazy w rodzaju „mechanik dolnośląskie” będą z reguły kierować do stron powiązanych z miejscowością, w której ją wyszukiwano.

Geolokalizacja i personalizacja wyników

Jednym z ważniejszych czynników wpływających na wyniki w wyszukiwaniu lokalnym jest geolokalizacja. Jest to proces określania położenia użytkownika na podstawie adresu IP, pobliskich sieci Wi-Fi i komórkowych, wcześniejszej aktywności w sieci, miejsc oznaczonych etykietami oraz GPS. Na tej podstawie roboty Google są w stanie precyzyjnie określić położenie użytkownika (a może się ono często zmieniać, gdyż coraz więcej osób korzysta z urządzeń mobilnych) i podpowiedzieć wyniki z najbliższej okolicy.

W połączeniu z działaniami SEO może mieć to znaczenie dla widoczności firmy, np. znajdując się na ulicy Nożowniczej we Wrocławiu po wpisaniu frazy „restauracje Wrocław”, Google w pierwszej kolejności pokaże miejsca znajdujące się na konkretnej ulicy lub w jej pobliżu.

Co ciekawe, geolokalizacja ma również wpływ na opinie użytkowników – Google za najbardziej wartościowe uznaje recenzje pozostawione w lub pobliżu opiniowanego miejsca.

Pozycjonowanie lokalne a Mapy Google

Aby poprawnie pozycjonować stronę w Google Maps należy zadbać o odpowiednią optymalizację wszystkich danych. Mowa tutaj nie tylko o nazwie, adresie i numerze telefonu, ale także przypisaniu działalności do właściwych kategorii i jej opisie czy stałemu rozwijaniu wizytówki Google Moja Firma.

Kto najwięcej zyska na pozycjonowaniu lokalnym?

Pozycjonowanie lokalne może pomóc w przypadku każdej firmy, ale niektóre branże mogą odnieść większe korzyści. Wynika to z ich specyfiki – pewne gałęzie gospodarki cechują się lokalnością oddziaływania, co sprawia, że użytkownicy niemal zawsze będą ich wyszukiwać w połączeniu z lokalizacją. Pozycjonowanie lokalne jest również istotne dla firm działających na szczeblu regionalnym, bez względu na to, czy to miasto, czy dzielnica. Z lokalnego SEO powinny skorzystać:

  • lokale gastronomiczne (restauracje, bary, puby),
  • kluby i dyskoteki,
  • obiekty turystyczne (hotele, hostele, pensjonaty, schroniska),
  • salony kosmetyczne (fryzjerskie, masażu),
  • biura księgowe,
  • kancelarie prawne,
  • prywatne kliniki i lekarze,
  • siłownie i kluby fitness,
  • kwiaciarnie,
  • firmy remontowe i budowlane,
  • punkty naprawy pojazdów,
  • rzemieślnicy (szewcy, ślusarze, hydraulicy),
  • punkty ksero,
  • salony fotograficzne.

Lista produktów i usług, które skorzystają z pozycjonowania lokalnego obejmuje wszystkie działalności, których użytkownicy będą szukać w swojej najbliższej okolicy. Jeśli ktoś chce kupić kwiaty, raczej nie będzie w tym celu jechał do innego miasta.

Działania on-site i off-site w pozycjonowaniu lokalnym

Pozycjonowanie lokalne korzysta z tego samego zestawu technik, co inne rodzaje SEO. Ogólnie działania można podzielić na on-site (na stronie internetowej firmy) i off-site (poza nią). Oba aspekty są istotne w prawidłowym pozycjonowaniu, więc nie powinny być bagatelizowane.

On-site

Słowa kluczowe

Słowa kluczowe (keywords) powinny odpowiadać specyfice i lokalizacji firmy. Przykładowo, firma zajmująca się naprawą kranów we Wrocławiu może pozycjonować się na frazy „naprawa kranów Wrocław” czy „hydraulik Wrocław”. Słowa kluczowe są również niezbędne w tworzeniu treści na landing page i konkretne podstrony witryny. W tym wypadku należy pamiętać, żeby znajdowały się w nagłówkach oraz padały w samych tekstach. Nie należy przesadzać z ich liczbą – teksty muszą być przede wszystkim merytoryczne i przyjemne w czytaniu dla prawdziwych użytkowników.

Optymalizacja grafik i kodu

Na pozycjonowanie lokalne wpływają też tzw. atrybuty alt. Są to alternatywne opisy obrazów znajdujących się na stronie, dzięki którym roboty Google mogą odczytać, co umieszczono na grafice. W tym wypadku dobrze jest zadbać o zawarcie w opisach fraz kluczowych zawierających lokalizację firmy.

W przypadku optymalizacji kodu najistotniejsze będą usunięcie zbędnych elementów i dodanie znaczników Schema. Są to dane strukturalne określające elementy i typ informacji zawartych w danym tekście, co pozwala na lepsze odczytanie przez boty indeksujące.

Landing page

Jeśli firma prowadzi działania w wielu miejscach, dobrym rozwiązaniem będzie stworzenie landing page dla każdej lokalizacji. Powinno być to jednak ściśle związane z potencjałem fraz kluczowych, ponieważ stworzenie wielu podobnych do siebie landing page’ów może doprowadzić do duplikacji treści, a w konsekwencji spadku pozycji strony. Nie zmienia to faktu, że dobrze skonstruowany landing page może pozytywnie wpłynąć na pozycjonowanie lokalne.

Optymalizacja strony głównej

Strona główna jest swoistą wizytówką witryny firmy, więc powinna zawierać jak najwięcej merytorycznych informacji i słów kluczowych. Trzeba jednak pamiętać, żeby frazy należy umieszczać w zgodzie z zasadami danego języka. Zamiast „Skorzystaj z naprawa kranów Wrocław” lepiej napisać „Skorzystaj z usług położnej we Wrocławiu firmy zajmującej się naprawą kranów”. Warto też pamiętać, żeby treści na stronie jasno określały położenie danej firmy.

Off-site

Wizytówka Google Moja Firma i inne NAP

Wizytówki Google Moja Firma oraz wszystkie inne NAP (Name, Address, Phone) zbierają informacje o firmach. Często są bezpłatne, a ich uzupełnienie potrafi bardzo pozytywnie wpłynąć na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Wizytówka Google Moja Firma (i inne) powinna nie tylko zawierać najbardziej aktualne dane (tj. przy zmianie adresu siedziby należy to zaktualizować w wizytówce), ale również zdjęcia czy opinie użytkowników. Poprawi to pozycję strony i wpłynie na budowę świadomości marki.

Link Building

Na pozycję w lokalnym SEO wpływa także link building. Odnośniki powinny prowadzić do stron, które cechują się wartościowymi treściami i dużym autorytetem. Należy przy tym pamiętać, że katalogi firm, w których znajdują się wizytówki NAP nie mają takiej mocy, więc warto linkować do innych źródeł, np. lokalnych mediów.

Jak sprawdzić lokalną pozycję firmy?

Aby sprawdzić efekty lokalnego pozycjonowania może skorzystać z darmowych narzędzi takich jak Ad Preview od Google. Dzięki niemu można nie tylko sprawdzić efektywność lokalnego SEO, ale też symulować wyniki dla różnego rodzaju urządzeń. Innym rozwiązaniem będzie Google Search Console, który podpowie, które frazy doprowadziły użytkowników do witryny. Do weryfikacji efektów można użyć też narzędzi płatnych takich jak SerpRobot czy Senuto.

Korzyści z pozycjonowania lokalnego

Lokalne SEO przynosi liczne korzyści, z których najbardziej podstawową jest zwiększenie widoczności w wynikach organicznych. To z kolei może prowadzić do lepszej konwersji oraz ogólnego wzrostu zainteresowania działaniami firmy i poprawy jej pozycji rynkowej.

Kolejną zaletą wdrożenia pozycjonowania lokalnego jest możliwość lepszego i skuteczniejszego pozyskiwania nowych klientów. Jeśli do strony będą prowadzić wyniki lokalne, może to również poprawić ruch z globalnych. Oprócz tego widoczność w Google pozwala zbudować silną i rozpoznawalną markę, co bezpośrednio przekłada się na lepsze wyniki.