Wczoraj pojawiła się nowa funkcja na Instagramie – kody QR do udostępniania postów, Reelsów i lokalizacji.

Instagram jest jedną z największych platform multimedialnych. Od paru lat główną konkurencją dla tej aplikacji jest TikTok, który w bardzo krótkim czasie zebrał niesamowitą liczbę użytkowników. W związku z tym Instagram cały czas próbuje dogonić medialnego giganta, dlatego też Meta postanowiła stworzyć Reelsy, czyli coś w stylu instagramowego Tiktoka. Funkcja jest cały czas udoskonalana i wzbogacona o różne dodatkowe opcje. Tym razem Instagram postanowił dodać nowy sposób udostępniania postów lokalizacji oraz wyżej wspomnianych Reelsow. Chodzi tutaj o kody QR.

kody QR

Czym są kody QR i jak używać ich na Instagramie

Mały, dwuwymiarowy kwadrat z kodem kreskowym zbudowany z dwóch modułów, czarnego i białego. Tym właśnie jest kod QR. Ta mała konstrukcja potrafi przechować w sobie nieprawdopodobne ilości danych. Dzięki niej możemy szybko przejść na wybraną stronę internetową, sprawnie dodać osobę do kontaktów lub też dzielić się konkretnymi treściami.

Aktualnie, wiele aplikacji korzysta z kodów QR, a teraz dołączył do nich Instagram. W tym przypadku ten matrycowy kwadrat ma  usprawnić udostępnianie postów lokalizacji oraz Reelsów. Kody QR są dostępne zarówno na aplikacji mobilnej, jak i na stronie internetowej Instagrama. W oprogramowaniu mobilnym znajdziemy je w ikonie menu zlokalizowanej w prawym górnym rogu posta lub w dolnej części prawej krawędzi (w Reelsach). Natomiast, kiedy chcemy wygenerować kod z poziomu strony Instagrama, musimy wpisać do adresu URL znacznik „/qr”.

Czy dodanie kodu QR na Instagramie faktycznie ma sens?

Instagram

O ile kod QR ma sens jako pewien sposób udostępniania postów na Instagramie, o tyle umieszczanie go w Reelsach już nie za bardzo. Dlaczego? Już tłumaczę. Choć Instagram, bardzo chciałaby stać się rozbudowaną wersja TikToka, śmiem twierdzić, że może być to awykonalne. Założenia Instagrama zdecydowanie różnią się od tych TikTokowych. Przede wszystkim główną funkcją na Instagramie jest publikowanie multimedialnych postów, podczas gdy TikTok służy głównie do edytowania i umieszczania filmików, bez możliwości umieszczania postów. Skoro fundamentalne funkcje Instagrama znane użytkownikom od lat, diametralnie różnią się od tych dostępnych na tiktoku, trudno jest zdobyć taką samą popularność podrzędnej funkcji Reels. Tym bardziej że jest ona tylko małą kopią głównego założenia Tiktoka. Stąd też uważam, że dodanie opcji udostępniania Reelsów poprzez kod QR jest tylko niepotrzebnym gadżetem.

Osobiście nie rozumiem, dlaczego Instagram tak bardzo napiera na taki sposób pozyskiwania użytkowników. Zauważmy przecież, że TikTok nie chce stać się drugim Instagramem. Owszem platforma rozwija  gałęzie, ale cały czas trzyma się swoich pierwotnych założeń, dzięki czemu TikTok cały czas zachowuje swoją jakość. Tymczasem Instagram poprzez przygarnianie funkcji konkurentów robi z siebie narzędzie, które łączy w sobie wszystko i nic, jednocześnie stając się jakimś nieuporządkowanym tworem ilościowym. Dlatego też uważam, że dodanie opcji udostępniania Reelsów poprzez kod QR jest tylko niepotrzebnym gadżetem. Natomiast jeżeli chodzi o szybsze udostępnianie instagramowych postów, czy lokalizacji, to faktycznie kod QR może się tutaj świetnie sprawdzić, ponieważ jest to zdecydowanie jedna z szybszych metod udostępniania informacji. 

Stars Coffee – Rosja wciąż kopiuje zachodnie marki