Do Minecraft Preview na konsolach trafił ray tracing. Na razie opcja dostępna jest wyłącznie na Xbox Series X/S.
Ray tracing w Minecrafcie został zapowiedziany już parę lat temu. Wtedy właśnie pojawiły się pierwsze oficjalne zwiastuny implementacji tej technologii w grze. Śledzenie promieni w Minecraft mogliśmy już zobaczyć na PC w wersji Bedrock Edition. Oficjalnie możemy je jednak uruchomić tylko na specjalnie przygotowanych do tego mapach, korzystając z kart graficznych Nvidia GeForce RTX.
Teraz w udostępnionej niedawno aplikacji Minecraft Preview (która zastąpiła Minecraft: Bedrock Edition Beta w celu ułatwienia dostępu do nowych wersji) pojawiła się aktualizacja z numerkiem 1.18.3064.0, która dodaje do gry właśnie ray tracing. Opcję możemy włączyć w ustawieniach graficznych Minecrafta (znajduje się ona na dole listy ustawień). Niestety, na razie swobodne używanie ray-tracingu zostało udostępnione tylko w Minecraft Preview na konsolach Xbox Series X i S.
Grafika cieszy oko, gorzej z płynnością…
Póki co ray tracing w Minecraft Preview działa raczej przeciętnie. Na pierwszych testach można zobaczyć wyniki rzędu średnio kilkunastu klatek na sekundę na Xbox Series S i znaczne spadki poniżej 60 FPS na Xbox Series X. Mimo że mówimy o pełnej rozdzielczości Full HD, to jednak płynność prezentuje się na razie naprawdę słabo, czego oczywiście nie można powiedzieć o samych efektach wizualnych.
Pozostaje mieć nadzieję, że jest to kwestia kiepskiej optymalizacji i docelowo Minecraft z ray tracingiem będzie działał znacznie płynnej. Mimo wszelkich korzyści graficznych, rozgrywka w 15 czy nawet 20 klatkach na sekundę na Xbox Series S zdecydowanie nie byłaby warta świeczki. Sytuacja będzie pewnie wyglądała lepiej przy zastosowaniu opcji skalowania rozdzielczości, ale stabilne 30 klatek na sekundę w Full HD powinno być absolutnym minimum.
Nie wiadomo, kiedy ray tracing pojawi się jako opcja na innych platformach. Wspomniane wyżej mapy testowe RTX na PC potrafiły ujarzmić nawet najmocniejsze karty Nvidii, ale prawdopodobnie również była to kwestia słabej optymalizacji. Skoro Microsoft zdecydował się na wprowadzenie śledzenia promieni na nowych Xboxach, to pewnie prace są już w zaawansowanej fazie także w kwestii PC czy PlayStation. Istnieje więc szansa, że ray tracing zawita do Minecrafta na innych platformach już niedługo.