67% Amerykanów jako główne źródło informacji podaje social media. A jak jest w Polsce? | DailyWeb.pl - codziennie o sieci

67% Amerykanów jako główne źródło informacji podaje social media. A jak jest w Polsce?

Opublikowano 2 tygodnie temu -


Jak podają badania przeprowadzone przez Pew Research Center, Internet powoli zamyka lukę jaką dzieli go od telewizji w walce o miano najważniejszego medium newsowego w USA. Obecnie aż 43% Amerykanów podaje sieć jako główne źródło informacji, podczas gdy telewizję wskazuje tylko 7% więcej respondentów.

Biorąc pod uwagę, że jeszcze rok temu ta różnica wynosiła aż 19% (telewizję jako główne źródło informacji wskazało wówczas 57% respondentów, podczas gdy internet 38%), możemy śmiało stwierdzić, że jesteśmy świadkami bardzo dużej zmiany, jeśli chodzi o środki masowego przekazu i konsumowanie informacji.

Ta sama instytucja podaje, że aż 67% amerykańskich internautów dociera do najświeższych newsów za pomocą mediów społecznościowych, co stanowi 5% wzrost w stosunku do ubiegłorocznego wyniku. Ponad jedna czwarta z nich korzysta w tym celu z większej ilości platform.

Wg badań, najpopularniejszym źródłem informacji wśród platform społecznościowych są obecnie:

  • Twitter – 74% wskazań (+15% w stosunku do ubiegłego roku)
  • Facebook – 68% (+2%)
  • Reddit – 68% (-2%)
  • Tumblr – 39% (+8%)
  • YouTube – 32% (+11%)
  • Snapchat – 29% (+12%)
  • Instagram – 27% (+4%)

Podobne badania zostały przeprowadzone także w kwietniu br. w Polsce. Według danych zgromadzonych przez CBOS głównym źródłem informacji dla Polaków (aż 64% wskazań) wciąż jest telewizja. Internet zgromadził w tym badaniu trzykrotnie mniej wskazań, jednak warto zaznaczyć jednak, że wyniki te bardzo różnią się w zależności od grupy wiekowej i wykształcenia respondentów.

Zgodnie z oczekiwaniami, telewizja największą popularnością cieszyła się wśród osób starszych (83% w wieku powyżej 65 lat, 78% w wieku od 55 do 64 lat, 68% w wieku od 45 do 54 lat), oraz osoby z wykształceniem podstawowym i gimnazjalnym (76%) oraz zasadniczym zawodowym (78%). Internet zdobył najwięcej wskazań wśród młodych (58% w wieku od 18 do 24 lat, 38% w wieku od 25 do 34 lat, 26% w wieku od 35 do 44 lat) oraz osób z wyższym wykształceniem. W przypadku osób poszukujących najświeższych newsów w internecie najpopularniejsze są portale informacyjne. Social media stanowią główne źródło informacji dla nieco ponad 21% badanych.

Choć może statystyki ilościowe jeszcze na to nie wskazują, media społecznościowe stają się coraz ważniejszym źródłem informacji także w Polsce. Wg badań Eurobarometru aż 53% naszych rodaków uznaje treści publikowane w social mediach za prawdziwe, a tak wysokiego zaufania nie posiada żadna z najpopularniejszych stacji telewizyjnych w kraju. Czy oznacza to rychłe zmiany w świecie mediów także na naszym rodzimym rynku? Wszystko na to wskazuje. Rosnący spadek zaufania do telewizji (zarówno publiczej, jak i prywatnej) z pewnością nada tej zmianie dynamiki.


Autorką wpisu jest Katarzyna Mróz.