12 kompleksowych porad SEO dla początkujących

12 wskazówek SEO dla początkujących

Opublikowano 10 miesięcy temu - 4


Podstawowa wiedza z zakresu tzw. technicznego SEO przyda się każdemu, kto chciałby wystartować z własną stroną internetową/blogiem/stroną firmową, a niekoniecznie posiada budżet na zatrudnienie agencji.

Każdy, kto choć raz miał okazję zetknąć się z pozycjonowaniem strony, wie, że stanowi ono niemałe wyzwanie. Nieustannie zmieniające się algorytmy, swoisty „szum informacyjny” na branżowych forach i konferencjach SEO, stosunkowo niewielka liczba sprawdzonych, darmowych narzędzi do mierzenia rezultatów – oto tylko niektóre z problemów, z jakimi mierzą się twórcy stron. Istnieją jednak pewne praktyki technicznego SEO, które niezależenie od panujących trendów stanowią „must have” każdego pozycjonera. Search Engine Land wymienia je wszystkie w 19-puntkowej liście. Oto kilka najważniejszych z nich.

  1. Szybkość ma znaczenie

Szybkość ładowania jest jednym z najważniejszych czynników decydujących o tym, czy dany użytkownik pozostanie na naszej stronie. Nie pozostaje ono także bez konsekwencji dla naszej pozycji w wyszukiwarce. Google od dawna traktuje szybkość ładowania jako jeden z kluczowych elementów wpływających na nasz ranking. Wg zapowiedzi już wkrótce szybkość ładowania się strony na mobile będzie traktowana jako osobny faktor, jeśli chodzi o pozycjonowanie. Obecnie szacuje się, że czas ładowania strony nie powinien przekroczyć 2-3 sekund.

Podstawowym narzędziem do sprawdzania szybkości strony jest Google PageSpeed Insights. W ciągu kilku sekund nie tylko oceni parametry strony, lecz także wskaże elementy do optymalizacji. Od jakiegoś czasu dostępne jest także nowe, dedykowane stronom mobilnym narzędzie Google, które sprawdza szybkość ładowania się strony na urządzeniach z siecią 3G. Można je przetestować pod linkiem tutaj.

  1. Uwaga na plik „robots.txt”

Plik „robots.txt” informuje o tym, która część strony jest dostępna (a która nie) dla robotów wyszukiwarek. Jego brak sugeruje robotom wyszukiwarki, że powinny indeksować całą stronę.

Aby działał poprawnie, robots.txt musi być umieszczony głównym katalogu witryny. Tylko wówczas roboty Google wezmą go pod uwagę. Istotne jest także zachowanie właściwej pisowni nazwy pliku (z użyciem małych liter).

Kolejna świetna idea, 15min z SEO na co dzień

  1. Crawler może mieć problem z infinite scroll

Crawler czyta tylko tę część strony do krótej ma dostęp. Stąd też problem z indeksowaniem treści znajdujących się na stronach z infinite scroll (czyli takich, w których dostęp do kontentu jest dostępny po przewijaniu przez użytkownika strony w dół).

Jeśli używasz infinite scroll na swojej stronie, zadbaj o to, by znalazł się na nim także miejsce na replaceState/pushState lub dodatkowe kilka stron tworzących paginację. Warto pomyśleć także o tagach rel=”next” i rel=”prev” w kodzie. Więcej na ten temat znajdziemy na blogu Google dla webmasterów.

  1. Jak powinna wyglądać mapa witryny

Możesz sam zdecydować o tym jaką strukturę ma sitemap. Dla Google zdecydowanie bardziej ważna jest forma – tutaj preferowany jest format XML. Zaleca się przy tym stosowanie uniwersalnej strony kodowej (UTF-8). Maksymalna zawartość pliku to 50 000 URL-ów i waga poniżej 50 MB. Zawarte w niej URL nie powinny zawierać w sobie ID sesji.

To ile w końcu kosztuje całe to pozycjonowanie? Oto stawki i opinia eksperta

  1. Tag noarchive

Stosowanie tagu noarchive uniemożliwi wyświetlanie w wynikach wyszukiwania linków strony z pamięci podręcznej (tzw. cashe). Nie wpłynie on jednak na pozycję tej strony w wyszukiwarce.

  1. Crawl rozpoczyna się od strony głównej

Nie jest to pisana reguła, jednak jak rzecz ta wynika z faktu, że strona główna jest najłatwiejsza do odszukania dla robotów Google, przez wzgląd na ilość linków przychodzących. Jeśli natomiast w obrębie strony znajduje się inna podstrona, do której prowadzi wiele linków, może ona zostać wzięta pod uwagę jako pierwsza.

  1. Linkowanie wewnętrzne i zewnętrze ma inną wartość dla SEO

Podstawowa prawda link buildingu. Link do twojej strony pochodzące od zewnętrznej strony ma inną wartość niż link pochodzący z twojej własnej strony. Nie oznacza to jednak, że powinieneś zaniedbać linkowanie wewnętrzne!

  1. Możesz samodzielnie sprawdzić budżet indeksowania witryny

Crawl budget to nic innego jak liczba stron, które bot Google może zindeksować w serwisie. Informacje o budżecie indeksowania możesz znaleźć w Google Search Console.

Istnieje kilka sposobów na zwiększenie budżetu indeksowania. Podstawowym z nich jest zablokowanie przy użyciu tagu „noindex” części z obecnie indeksowanych podstron. Istnieje szereg podstron, których indeksowanie nie stanowi wyraźnej wartości dla witryny. Należą do nich np. regulamin korzystania z serwisu, polityka prywatności czy stare landingi konkursowe.

Kurs jak przyspieszać i optymalizować strony - krótko i konkretnie. Czy warto?

  1. Możesz sprawdzić jak crawler widzi twoją stronę

Wobec szeroko zapowiadanej przez Google filozofii „mobile first”, która zapowiada dużą zmianę, jeśli chodzi o indeksowanie stron, jak nigdy wcześniej ważne jest, aby zadbać o jak najlepszy performance naszej stronie mobilnej.

Pomocne w tym okazać się mogą dwa narzędzia udostępnione przez Google: raport dotyczący obsługi na urządzeniach mobilnych oraz test optymalizacji mobilnej.

  1. Jeśli twoja witryna nie posiada https, zrób to natychmiast!

Zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w sieci jest jednym z najważniejszych tematów ostatnich miesięcy, także w świecie SEO. Obecnie Google nie tylko nagradza w rankingach strony posiadające protokół bezpieczeństwa, lecz także wysyła ostrzeżenia dla użytkowników Chrome przed wejściem na strony z http. Jak widać, praktyki te okazują się skuteczne — wg. szacunków, już ponad połowa stron w wynikach wyszukiwania posiada protokół https.

  1. Różnica między „Disallow” a „noindex”

Dość myląca kwestia, zwłaszcza dla osób rozpoczynających przygodę z SEO. Użycie funkcji „Disallow” w pliku robots.txt stanowi sugestię dla robota Google, których stron, folderów lub parametrów nie brać pod uwagę podczas crawlu. Co ważne, nie oznacza to, że strony te nie pozostaną indeksowane! Jeśli chcemy usunąć dane strony z wyników wyszukiwania, powinniśmy użyć metatagu „noindex”.

  1. Google zaleca utrzymanie przekierowań przez co najmniej rok

Ponieważ zarejestrowanie faktu przeniesienia strony może zając Google kilka miesięcy, zaleca się pozostawienie starej strony wraz z przekierowaniem 301 przez okres co najmniej roku. W przypadku ważnych stron, które wcześniej posiadały już miejsce w rankingach czy linki, lepiej nigdy nie usuwać przekierowania.

Przypominamy także o naszym kompleksowym poradniku SEO:

Poradnik SEO dla początkującego