108 milionów użytkowników jest daltonistami, jak projektować także i dla nich? | DailyWeb.pl - codziennie o sieci

108 milionów użytkowników jest daltonistami, jak projektować także i dla nich?

Opublikowano 10 miesięcy temu -


Badania wykazują, że ponad 8% mężczyzn i 0.5% kobiet cierpi na daltonizm. Można wyciągnąć zatem wniosek, że w przybliżeniu, około 108 miliona użytkowników WWW ma problem z odczytaniem kolorów na stronie.

Czym się objawia daltonizm? Wbrew powszechnej opinii, deuteranopia nie ma nic wspólnego z widzeniem świata na czarno i biało. Jest ona chorobą dziedziczną, polegającą na innej budowie siatkówki, pozbawionej pręcików odpowiedzialnych za rozpoznawanie barwy zielonej. Co za tym idzie, kolory takie jak żółty, pomarańczowy, zielony i czerwony są nie do rozróżnienia.
Ciężko nam wyobrazić sobie świat bez czerwonego światła, bądź trawy zawsze w kolorze zgaszonego, brudnego popielatego.

Biorąc pod uwagę, że aż tyle osób może błędnie odczytywać naszą stronę bądź produkt, lepiej zastanówmy się jak można ułatwić jej odbiór dla osób z tym schorzeniem.

Przede wszystkim:

Unikaj nazw kolorów

Oczywiście, to w idealnym świecie, natomiast trudno sobie wyobrazić katalog ciuchów, bądź wnętrz, bez możliwości wyboru kolorów z listy, które nas interesują. Jeśli już musisz nazywać kolor po imieniu, dodaj małą jego „próbkę” obok nazwy. Ułatwi to każdemu, nie tyko ludziom z problemami wzrokowymi, ale też pozostałej reszcie naoczne pokazanie, co mamy na myśli pod hasłem: turkusowy, wrzosowy, burgundowy, ceglany czy.. cynober.

Kontrast

I znów, nie tylko chodzi o czerń i biel. Dobrze dobrane kolory do siebie mogą okazać się kluczowe.
To koło zna każdy designer.

Kluczowe jest by dobrać kontrast typu ciepłe-zimne. Jasne tony załatwmy czymś ciepłym, ciemne zaś będą naszym kontrastującym, ciemnym kolegą.

Używaj wzorów

Jeśli kolory nie spełniają określonych oczekiwań, zawsze można pokombinować z użyciem tekstur i wzorów.

Fotografia w tle a tekst

Jeśli projektujesz baner, bądź jakikolwiek element typu „thumbnail” ze zdjęciem i napisem, staraj się, by chociaż po najechaniu napis był jak najbardziej czytelny. Zmniejsz kontrast zdjęcia, wybluruj je, bądź zwiększ jego przezroczystość.

Skala szarości

Jeśli coś jest dobrze czytelne w skali szarości, jest duża szansa, że odbiór będzie tego jak zamierzamy. Dobrym przykładem jest tutaj wujek google i jego mapy.

Kolory komplementarne

Zwróć uwagę na kolory dopełniające. Pewne pary kolorów mogą okazać się bardzo mylące:

  • Zielony i Czerwony
  • Zielony i szary / czarny
  • Niebieski i szary/czarny
  • Żółty i zielony
  • Niebieski i fioletowy

Te parę kroków może znacząco ułatwić odbiór naszej www. Niestety, nie wymyślono jeszcze skutecznego leku na daltonizm, jednak jest nadzieja. Amerykańscy naukowcy  opracowali specjalne okulary pozwalające osobom z problemami cieszyć się widokiem świata w pełni, efekt jest zdumiewający: